با هدف تقویت کریدور شمال-جنوب و افزایش رقابتپذیری ایران در حوزه ترانزیت بینالمللی، تعرفههای حملونقل ریلی کانتینرهای ترانزیتی در مسیر بنادر عباس و کاسپین کاهش یافت.
به گزارش مجله خبری تپور؛ میثم محمدینژاد، معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتوگویی گفته است که، این اقدام در راستای همافزایی میان نهادهای ملی مرتبط با حوزه ترانزیت کشور اجرا شده و نقش بسزایی در ارتقای جایگاه ایران در معادلات ترانزیتی و حملونقل ترکیبی بینالمللی خواهد داشت.»به گفته محمدینژاد، براساس توافقات صورتگرفته با هیأت مدیره شرکت راهآهن، تعرفه جدید بهصورت موقت و برای مدت سه ماه اجرا میشود. آنطور که معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی میگوید، تعرفه حمل کانتینرهای ۲۰ فوت از بندر کاسپین به بندرعباس و بالعکس، با واگنهای ملکی شرکتهای ایرانی ۳۰۰ فرانک و برای کانتینرهای ۴۰ و ۴۵ فوت نیز ۴۲۰ فرانک تعیین شده است.
اثرگذاری کاهش تعرفهها بر ترانزیت شمال-جنوب
کارشناسان معتقدند کاهش تعرفهها، علاوه بر تسهیل حملونقل کالا، میتواند رقابتپذیری مسیر کریدور شمال-جنوب را نسبت به رقبای منطقهای افزایش دهد. این کریدور یکی از مسیرهای کلیدی اتصال کشورهای آسیای میانه، روسیه و قفقاز به آبهای آزاد خلیج فارس است و کاهش هزینهها، انگیزه شرکتهای بینالمللی را برای استفاده از این مسیر بیشتر خواهد کرد و در همین خصوص و طبق گفته معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، با هماهنگی دستگاههای ذیربط، تلاش میکنیم این اقدام زمینهساز رشد پایدار ترانزیت ریلی و توسعه حملونقل ترکیبی شود.م
چشمانداز توسعه حملونقل ریلی کشور
بر اساس آمارهای رسمی، سهم حملونقل ریلی در ترانزیت بینالمللی ایران طی سالهای اخیر رشد محسوسی داشته اما همچنان ظرفیتهای بلااستفاده بسیاری وجود دارد، لذا کاهش تعرفههای حملونقل کانتینری میتواند به افزایش بهرهوری شبکه ریلی، توسعه ظرفیت بنادر و تقویت جایگاه ایران به عنوان یکی از محورهای اصلی تجارت منطقهای منجر شود.
انتهای خبر/۱۳۰۴
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.