ورود ۹۵ درصدی کالای عمومی نشان دهنده تنوع بسیار زیاد کالاست

واکنش اداره کل بنادر گیلان به گزارش سایت پورت‌واچ صندوق بین‌المللی پول درباره بندرانزلی

ورود ۹۵ درصدی کالای عمومی نشان دهنده تنوع بسیار زیاد کالا در آن بندر بوده و این در حالیست که امروزه تمرکز بر ورود و خروج گروهی خاص از کالاها در یک بندر به عنوان یک مزیت تلقی می‌گردد.

به گزارش مجله خبری تپور؛ بر اساس داده‌ها و اطلاعات موجود در سایت پورت‌واچ صندوق بین‌المللی پول، به تحلیل اقتصادی فعالیت‌های بنادر حاشیه دریای خزر پرداخته و پیامدهای اقتصادی آن را بررسی می‌کند. شواهد موجود نشان می‌دهد انزلی نتوانسته است به اندازه موقعیت مهم و راهبردی خود از تجارت دریایی در این پهنه آبی سهم ببرد. موضوعی که به‌معنای رونق کم دادوستد کالا از ایران با اوراسیا و جهان از مسیر بندر انزلی است.

پیش از این در گزارشی با عنوان “بندر هست اما صادرات نیست” به سهم اندک انزلی از تجارت بزرگ در دریای کاسپین پرداخته شد که حالا این گزارش با پاسخ اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان همراه بوده است.

در پاسخ اداره کل بنادر آمده است:

با عنایت به درج گزارشی تحت عنوان “بندر هست صادرات نیست” که در آن روزنامه در تاریخ ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۳ درج گردیده که بنابر اطلاعات ناقص اقتباس شده از سایت پورت واچ صندوق بین المللی پول، که به تحلیل اقتصادی فعالیت‌های بنادر حاشیه خزر پرداخته است و اطلاعاتی نادرست در خصوص عملکرد بندر انزلی ارائه نموده که علاوه بر ایجاد تشویش در اذهان عمومی، به ویژه فعالان حوزه حمل و نقل، موجب بروز تردید و نگرانی‌هایی برای ذینفعان صنعت حمل و نقل دریایی در بنادر استان گیلان نیز گردیده است، مقتضی است مقرر فرمایید تا موارد غیر صحیح درج شده در گزارش را بنا بر توضیحات ارائه شده ذیل که از پایگاه اطلاع رسانی و سامانه‌های عملیاتی سازمان بنادر و دریانوردی کشور استخراج گردیده اصلاح و به طرق مقتضی به اطلاع عموم ذینفعان رسانیده گردد.
شایان ذکر است اطلاعات دقیق مربوط به ورود و خروج شناور ها و اطلاعات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور به صورت لحظه‌ای از طریق کلیه بنادر شمالی و جنوبی در سامانه‌های یاد شده ذخیره و در هر زمان می‌تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی معتبر مورد استفاده ذینفعان از جمله آن رسانه محترم قرار گیرد بدیهی است تحلیل‌های آماری صحیح و دقیق کارشناسی با اقتباس از منابع معتبر داخلی می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر و قابل استناد، مسئولان تحلیلگران و متولیان امور بازرگانی کشور را در اتخاذ تصمیمات مناسب و صحیح یاری نموده و همواره بخش قابل توجهی از این رسالت مهم بر عهده رسانه ها می‌باشد. قطعاً استناد و انتشار آمار عملکرد یک و یا چند روزه به عنوان شاخص برای معرفی توان و ظرفیت یک بنگاه اقتصادی کلان، نظیر بنادر تجاری، می‌تواند نتایج اشتباه و زیانباری را برای فعالان و ذینفعان این حوزه در پی داشته باشد. عموماً آمار و عملکرد بنادر، ورود و خروج کشتی و کالا، تنوع خدمات ارائه شده و توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری (سرمایه‌گذاری) در بازه های زمانی فصلی ،۶ ماهه و سالانه احصا و با مدت مشابه سنوات قبل مقایسه می‌گردد و نتایج حاصل از آن مهم‌ترین مبنا برای هدفگذاری‌های بلند مدت و کوتاه مدت، تدوین استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها و سیاست‌های مدیریتی ،فنی و عملیاتی می‌باشد و بنادر استان گیلان نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

اصلاحات مورد نیاز در گزارش:
۱) آمار یک روزه دوم بهمن ماه ۱۴۰۳ که مبنای گزارش مذکور قرار گرفته و در آن تنها به ثبت عملیات برای یک فروند شناور در بندر انزلی، اشاره گردیده است، منطبق بر واقعیت نبوده و به استناد آمار سامانه های فوق الاشاره داخلی، تعداد شناورهایی که در آن روز عملیات تخلیه و بارگیری کالا بر روی آنها صورت گرفته معادل ۸ فروند و به میزان ۷۳۰۰ تن کالا بوده است مجدداً تاکید می‌گردد که صرف نظر از صحت و سقم اطلاعات مذکور، استناد به آمار و عملکرد یک روزه، مبنایی نادرست برای تحلیل عملکرد یک مجموعه بندری می‌باشد.
۲ )در بخشی از گزارش به میانگین ۷ روزه تعداد کشتی‌ها اشاره شده که این موضوع نیز مبنای مناسبی برای بررسی عملکرد نبوده زیرا تعداد کشتی‌های وارد و خارج شده در بازه زمانی مذکور در روزهای قبل وارد و طی ایام بعدی از بندر خارج شده‌اند و این رویه در طول همه ایام سال ادامه دارد.
۳ )در بخش دیگری از گزارش به شاخص‌های کلیدی تجارت منطقه‌ای شامل حجم واردات و صادرات اشاره شده است و در آن میزان واردات و صادرات در بندر انزلی در روز دوم بهمن ماه ۱۴۰۳ به ترتیب ۵۲۱ تن و ۱۷۳ تن قید گردیده در حالی که عدد صحیح آن به ترتیب واردات ۴۵۷۰ تن و صادرات ۲۷۳۰ تن در طی روز مذکور بوده است.
۴ )همچنین در بخشی از گزارش به موضوع تنوع کشتی‌ها و نقش آنها در تجارت اشاره نموده و در این خصوص به عدم تنوع ورود و خروج کالا در بندر انزلی پرداخته و مبنای ادعای خود را ورود ۹۵ درصدی کالای عمومی به بندر انزلی مطرح نموده است. این در حالیست که ورود ۹۵ درصدی کالای عمومی نشان دهنده تنوع بسیار زیاد کالا در آن بندر بوده و این در حالیست که امروزه تمرکز بر ورود و خروج گروهی خاص از کالاها در یک بندر به عنوان یک مزیت تلقی می‌گردد.
۵) آنچه در جمع‌بندی گزارش به آن اشاره گردیده ناشی از اطلاعات نادرست بندهای ۱ الی ۴ بوده است و این در حالیست که در راستای توسعه زیرساخت های دریایی و بندری و تلاش برای کسب سهم مناسب و متناسب با ظرفیت‌های بنادراستان گیلان از صنعت حمل و نقل در دریای خزر، اقداماتی به شرح ذیل دراین بندر صورت گرفته است:

الف) اصلاح ساختار فیزیکی مجموعه ای از اسکله‌های بندر به منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری همزمان (سه پست اسکله با آبخور مناسب) و افزایش بهره‌وری اسکله‌ها
ب) توانمندسازی نیروی انسانی پورت اپراتور و دستگاه‌های ناظر عملیات از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی تئوری و عملی در داخل و خارج از کشور

ج) افزایش ضریب ایمنی عملیات بندری
از طریق تهیه و به کارگیری لوازم و تجهیزات استاندارد و به روز، که منجر به کاهش قابل توجه سوانج و خسارات به افراد، کشتی‌ها و کالا گردیده است .
و) به کارگیری تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری در حوزه فناوری اطلاعات به منظور افزایش ضریب ایمنی داده و اطلاعات و یکپارچه سازی عملیات بندری و ثبت دقیق اطلاعات مربوط به کشتی و کالا در سامانه های عملیاتی در راستای ضرورت هوشمندسازی فعالیت‌های بندری
ه) توسعه ظرفیت انبارش کالای فله خشک ( انواع غلات )از حدود ۱۰۰ هزار تن به ۱۹۰ هزار تن در قالب ساخت سیلوها وانبارهای نگهداری غلات و انجام اقدامات لازم جهت افزایش ظرفیت انبارش کالاهای فله مایع (مانند روغن خام خوراکی )از حدود ۱۶ هزار تن به حدود ۸۰ هزار تن با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حضور سرمایه گذاران برند در این نوع از فعالیت ها که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.
و) تامین و توسعه تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر به منظور ایجاد ظرفیت مناسب برای ورود کالاهای کانتینری به بندر
ز) انجام دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب لایروبی احداثی و نگهداری به منظور عملیاتی نگه داشتن ۱۴ پست اسکله فعال بندر در طی سه سال گذشته، علی رغم کاهش بی‌سابقه تراز سطح آب دریای خزر (بیش از ۲ متر کاهش) و افزایش چشمگیر رسوب گذاری ناشی از تغییرات اقلیمی موثر بر تالاب بندر انزلی. این فعالیت موجب گردیده که بندر انزلی همواره دارای عمیق‌ترین، ایمن ترین و مناسب‌ترین اسکله‌ها جهت پهلو دهی کلیه شناورهای متردد به بنادر شمالی کشور باشد. بخشی از نتایج مهم حاصل از فعالیت‌های یاد شده( بند های الف الی ز) به شرح ذیل می‌باشد:
شایان ذکر است که اقدامات انجام شده علی رغم فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه، مشکلات اقتصادی سنوات گذشته، ناپایداری نرخ ارز و ناترازی‌های انرژی بوده است.
_ رشد ۳۲ درصدی در تعداد کشتی‌های متردد در بندر انزلی به نسبت سال پایه(سال ۱۴۰۰)
_در حوزه کالاهای صادراتی و وارداتی، به ترتیب رشدی معادل ۲۱ درصد و ۴۹ درصد ( نسبت به سال پایه ۱۴۰۰) ودر مجموع رشدی معادل ۴۲ درصد در حوزه عملیات تخلیه و بارگیری بندر محقق گردیده است.
_ با عنایت به ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر انزلی( ۱۰ میلیون تن ظرفیت عملکرد سالانه) و با توجه به اینکه تاکنون کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت یاد شده مورد استفاده قرار گرفته است، لذا در صورت توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای کشور منتهی به بندر انزلی و نیز توسعه صنایع تولیدی در استان‌های پسکرانه ای بندر انزلی( که منجر به افزایش تقاضای مواد اولیه وارداتی و محصولات تولیدی صادراتی می گردد) ظرفیت موجود در بندر انزلی می‌تواند به عنوان یک پتانسیل کلیدی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای خبر/۱۳۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

adal pikchar pornfactory.mobi www rajput photo com indian girl sex video download analpornstars.info wap indian sex com x vedioa eromyporn.info indian mom and baby اجمل طيظ sexesursexe.com افلام نيك لواط سكس\مصري ursextube.com نياكه رومانسيه
hearts on ice may 22 2023 full episode teleseryeheaven.com apoy sa langit july 28 2022 full episode english desi sexy video daporn.mobi marati sex photo xvedios mom porndig.mobi indian sexs vedios hentai ah my godess hentairulz.com 300 yen no otsukiai اخ بينك اختة arabian-porn.com افلام سكس طياز كبيره
قصص نيك مصورة onetube.org سكس فلاحي مصري filmywap mobi afiporn.net manipuri sex girl marugujrat pornhindivideo.com sex blue com sex pron videos xxx-pakistani.com x porn please deshi xnx orgymovs.net mallu force sex