نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (سهشنبه)، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورتگرفته در این طرح موافقت کردند.
به گزارش مجله خبری تپور؛ «انتخابات تناسبی» نام آخرین تلاشهایی است که مجلس یازدهم برای ترسیم رویکردهای انتخاباتی کشور در پیش گرفته است؛ تلاشهایی که برخی تحلیلگران معتقدند، نمایندگان مجلس برای روزهای «فترت از قدرت» برنامهریزی کردهاند تا سهمی (هر چند اندک) از مسوولیت و قدرت را در اختیار داشته باشند. اصولگرایان به خوبی میدانند حتی اگر فضای کنشگری سیاسی به طور نسبی هم گشوده شود و ایرانیان برای مشارکت بیشتر در انتخابات مجاب شوند، دیگر امکان و فضایی برای حضور در عرصههای انتخابی قدرت، برای آنها نمیماند؛ به همین دلیل از همین امروز به دنبال ایجاد فرصتهایی برای نباختن کامل قافیه به رقبا هستند.
انتخابات تناسبی، اسم رمز یک چنین عملیاتی است که باعث میشود حادثه تلخ انتخابات مجلس سال ۹۴ و پیروزی یکپارچه لیست امید در انتخاباتهای آینده تکرار نشود. به همین دلیل و بهرغم مخالفت شورای نگهبان با ایده انتخابات تناسبی، نمایندگان اصولگرای مجلس، پای خود را در یک کفش کردهاند که خواستار تحقق این ایده هستند. بنابراین باید منتظر روزهای آینده و بررسی این طرح در مجمع تشخیص بمانم تا مشخص شود آیا خواسته نمایندگان محقق میشود یا نه؟ دیروز، اما با اصرار نمایندگان مجلس یازدهم بر مصوبه قبلی خود پیرامون برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران، این بند از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجمع تشخیص مصلحت نظام میرود.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (سهشنبه)، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورتگرفته در این طرح موافقت کردند. همچنین نمایندگان در جریان بررسی این طرح بر مصوبه قبلی خود در ماده ۵۳ مبنی بر برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران اصرار کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار بررسی انتخابات تناسبی در تهران را به شرح زیر پیشبینی کردهاند:
ماده ۹۶ الحاقی موضوع ماده ۵۳ مصوبه به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده ۹۶- در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هر داوطلب تایید صلاحیت شده (نامزد) میتواند به صورت منفرد یا به عنوان عضوی صرفا از یک فهرست، نامزد شرکت در انتخابات شود.
الف. شرایط فهرستها و عضویت در آنها
۱. احزاب، جبههها و تشکلها موظفند حداکثر تا هفتاد و دو ساعت قبل از شروع تبلیغات فهرست نامزدهای مدنظر خود را با رعایت تشریفات ماده (۳) این قانون به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری تهران اعلام کنند. چنانچه نامزد یا نامزدهای حاضر در فهرستها به درخواست کتبی خود و تا بیست و چهار ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب، جبهه یا تشکل ارایهدهنده فهرست میتواند از میان سایر نامزدها تا زمان آغاز تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند. در غیر این صورت احزاب، جبههها و تشکلها حق تغییر فهرست ارایه شده را نخواهند داشت، مگر اینکه به دلایل قهری و خارج از اراده مانند فوت، نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند. در این صورت حزب یا جبهه میتواند تا هفتاد و دو ساعت قبل از شروع اخذ رای مطابق تشریفات مزبور، فهرست خود را تکمیل کند.
۲. هر نامزد تنها مجاز به حضور در یک فهرست انتخاباتی است. ستاد انتخابات کشور و فرمانداری تهران در پذیرش و بررسی فهرستها این موضوع را باید لحاظ کنند و مانع حضور افراد در بیش از یک فهرست شوند. در صورت عضویت نامزد در بیش از یک فهرست، کل آرای فهرستی و انفرادی وی ابطال میشود.
۳. برای هر یک از نامزدها یا فهرست احزاب، جبههها و تشکلها، شناسه منظور میشود. رایدهنده میتواند عنوان فهرست یا اسم نامزد یا نامزدهای مدنظر خویش یا شناسه آنها را در برگ رای درج کند. در صورت مغایرت اسم یا عنوان با شناسه، ملاک رای، اسم یا عنوان فهرست است.
ب. نحوه رایدهی و شمارش آرا شعب
۱. رایدهنده باید یا به عنوان یک فهرست رای دهد، یا به نامزد یا نامزدها اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست تا سقف کرسیها انتخاب نماید. در صورتی که رایدهنده فهرستی را انتخاب کند که کمتر از تعداد کرسیهای حوزه انتخابیه، نامزد معرفی کرده باشد، میتواند مابقی نامزدهای مدنظر خویش را از یک یا چند فهرست یا نامزدهایی خارج از فهرستها صرفا با درج نام نامزد (و نه فهرست آنها) انتخاب کند. در صورتی که رایدهنده به صورت همزمان به یک فهرست (که نامزدهای آن فهرست به تعداد کرسیها است) و نامزدها رای دهد، رای به فهرست ملاک بوده و رای به نامزدها محاسبه نخواهد شد. همچنین اگر رایدهنده به طور همزمان نام چند فهرست را در برگه رای ثبت نماید، رای باطله ماخوذه محسوب میشود.
۲. آرای هر نامزد شامل آرایی است که به صورت منفرد کسب کرده یا از طریق فهرست انتخاباتی موضوع این قانون به وی داده شده است. آرایی که فقط مشتمل بر عنوان یک فهرست انتخاباتی باشد، برای هر یک از نامزدهای آن فهرست، یک رای محسوب میشود.
منبع اعتماد
انتهای پیام/۱۳۰۱
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.