رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از کشاورزان خواست مراقب بیماری بلاست برنج باشند و گفت: مبارزه شیمیایی جهت کنترل به موقع و مناسب این بیماری با نظر کارشناسان و مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی الزامی است.
به گزارش مجله خبری تپور؛ صالح محمدی در گفت وگویی، با اشاره به بارش های پراکنده و افزایش رطوبت هوا و ایجاد شرایط مناسب جهت شیوع بیماری بلاست برنج، اظهار کرد: کشاورزان باید مزارع خود را به دقت پایش کرده و در صورت مشاهده اولین علایم بیماری، نسبت به مبارزه شیمیایی با سموم مناسب و توصیه شده اقدام کنند.
وی علائم بیماری بلاست برگ را شامل ظهور لکه های دوکی شکل بر روی برگ دانست که مرکز لکه ها معمولا خاکستری و حاشیه آن قهوهای یا قرمز است و تصریح کرد: در ارقام حساس، لکه ها در شرایط مرطوب به سرعت بزرگ شده و گاهی ممکن است چند لکه به هم متصل و موجب سوختگی و پژمردگی برگ ها شوند. در صورت گسترش بیماری، تمام برگ از نوک تا پایین خشک می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه خسارت بیماری بلاست در مرحله خوشه قابل توجه است، تصریح کرد: شدیدترین مرحله خسارت زمانی است که ناحیه گره یا گردن در ساقه گل دهنده برنج مورد حمله قرار گیرد و لکه های قهوه ای متمایل به خاکستری در این ناحیه ظاهر شده که به تدریج سیاه می شوند.
محمدی شکسته شدن خوشه از محل گره یا بند و پوک شدن دانه ها یا تشکیل دانه های نیمه پوک و شکسته را از علایم این مرحله از خسارت دانست و بیان کرد: در صورت وجود سابقه آلودگی در مرحله پنجه زنی و یا مشاهده اولین علایم بیماری در مرحله ظهور کمتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد خوشه ها، کشاورزان باید اقدام به سمپاشی پیشگیرانه کنند.
وی با اشاره به اتمام نشای برنج در سطح ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان، خاطرنشان کرد: کشاورزان در حال انجام عملیات وجین در مزارع خود هستند. برداشت مکانیزه با کمباین ویژه برنج در سطح ۲۱۷ هزار هکتار از شالیزارهای استان هدفگذاری شده است.
انتهای خبر/۱۳۰۴
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.