سال‌هاست نقاشی منتسب به دوران نوجوانی پیامبر اکرم (ص) در ایران منتشر شده که گفته می‌شود در زمانی که به همراه عمویش ابوطالب به شام سفر کرده، توسط یک راهب مسیحی نقاشی شده است؛ این گزارش به راستی‌آزمایی این فرضیه می‌پردازد.

به گزارش مجله خبری تپور؛ ادعا شده است که این تصویر در موزه روم نگهداری می‌شود درحالی که موزه ملی روم Museo Nazionale Romano که نام یک سری از موزه‌های بهم پیوسته‌ای است که در شهر روم و در کشور ایتالیا قرار دارند چنین اثری را در خود جای نداده است و این ادعا از اساس دروغ است.

هر چند هیچ منبع تاریخی چنین ادعایی را ثابت نکرده است حتی پرتره نگاری ها در دوران زندگی پیامبر سفارش هایی بسیار گران محسوب می شد که تنها توانایی پرداخت دستمزد نقاشان از طبقه اشراف و سلطنتی برمی آمد.

از طرف دیگر نقاشی چهره نگاری با تعالیم و شریعت اسلام انطباق نداشته است و همین امر سبب شده است که این نقاش این نقاشی در این شایعات راهب مسیحی عنوان شود که به عبارتی رنگ واقعی تر به خود بگیرد.

با استفاده از هوش مصنوعی می توان این تصویر را چنین راستی آزمایی کرد که این نقاشی کپی برداری شده از عکسی است که توسط عکاسی با نام رودولف فرانز لنرت Rudolf Franz Lehnret بین سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۰۶ در تونس از پسربچه‌ای گرفته شده است که اولین بار برای اهداف تجاری توسط یک موسسه که در اوایل قرن نوزدهم کارت پستال چاپ می کرد در اروپا منتشر شد.

در واقعیت این نقاشی الهام گرفته از کارت پستالی اروپایی است که هیچ ارتباطی با حضرت محمد (ص) ندارد و در واقع نقاشان ایرانی عکسی با توجه به روایات که حضرت محمد(ص) را با پوستی سفید و چشمانی سیاه و گونه‌هایی صاف و ابروان پرپشت و کمان‌گونه که دندانهایی مرتب با موهایی کمی موجدار ترسیم کرده است را انتخاب کردند تا نمایانگر زیبایی، جوانی و توازن حضرت محمد باشد.

عکس پسربچه‌ تونسی که به اشتباه به پیامبر اسلام منتسب شد

عکس دیگری از همان پسربچه‌ تونسی که به اشتباه به پیامبر اسلام منتصب شد

رودولف فرانز لنرت عکاس اتریشی مجارستانی بود که بیشتر به خاطر عکس‌های شرق شناسانه شناخته می شود و برخی از عکس های این عکس در آرشیو گیتی ایمیج نگهداری می شود.

عکس رودولف فرانز لنرت درحال کار

او در ابتدا در سال ۱۹۰۴ به تونس سفر کرد و در آنجا با ارنست هنریش لندراک آشنا شد و بت همکاری هم استودیو عکاسی در تونس راه اندازی کردند و برای ۴۰ سال با هم در آنجا همکاری داشتند و عکسهایشان که شامل مناظر طبیعی، بیابان، تپه‌های شن روان، بازارها و مناطق محلی، پسران و دختران جوان بود به عنوان کارت پستال توسط شرکتی به نام ال اند ال (L&L) چاپ و منتشر می شد.

عکس پسربچه‌ تونسی که با ابزار رتوش دستی برای انتشار روی کارت پستال تهیه شد

عکس پسربچه‌ تونسی که با ابزار رتوش دستی برای انتشار روی کارت پستال تهیه شد

عکسی شرق شناسانه از رودولف فرانز لنرت

نوع عکاسی آنها با اهداف اروتیک و بازنمایی شرق شناسانه شکل گرفت که به گفته پاسکال باتنز عکاس بلژیکی عکاسی آنها سمت و سوی نژادگرایانه داشت.

انتهای خبر/۱۳۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *