به گزارش مجله خبری تپور؛ علیرضا داوودی کارشناس ارشد رسانه برنامه تهاجم بیصدا پیرامون جنگ نرم رسانهای دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: زمانی که از دشمن صحبت میشود یا از دشمنان مارکداری مانند آمریکا صحبت میکنیم که حالتی از تهاجم مستقیم و غیرمستقیم را پیگیری علنی و مباشری میکند و در قالب جنگ آشکار تعریف میشود.
وی افزود: حالت دوم جنگهایی است که بر اساس نوعی خاصی از ضدیتها و تعارضها بین ۴۹ تا ۵۱ درصد اتفاق میافتد به این معنا که ۵۰ درصد فرایندی که به آن دشمن میگویم فعال است، ۴۹ درصد نیز بر عهده عوامل داخلی است که جنگ نرم از اینجا شروع میشود؛ چون این مرحله اشباع اتفاق میافتد و اشباع نسبت به پیامی که تراکنش بر آن اتفاق میافتد رخ میدهد.
کارشناس مسائل رسانه اظهار کرد: مرحله سوم، مرحله داخلی پایه است، خارج از ایران تمرکز بر ایجاد آن ندارند؛ اما توانمندی روی امتداد و توزیع دارند برای همین در داخل، ظرفیت تبدیل کردن یک واقعه به یک جنگ وجود دارد و خارج از اراده خارجی است؛ اما خارجی این توانمندی را دارد که این ظرفیت شروع شده را توزیع، تکمیل، ارتقا، تنظیم و یا متصل کند.
وی با بیان اینکه از این مرحله به بعد مرحله اقناع صورت میگیرد؛ یعنی پیامهایی که راجع به حوزه جنگ نرم اتفاق میافتد خودش را نشان میدهد افزود: مرحله چهارم مرحلهای است که توافق در آن صورت میگیرد.
داوودی ادامه داد: در تقسیمبندی موضوعات در حوزه شروع تا مرحله توزیع آن، بین آنچه که عوامل داخلی است و بین آنچه که فاعل خارجی است توافق صورت میگیرد و اینجا از مرحله جنگ نرم رسماً عبور کردهایم و وارد مرحله تفهیم شدیم.
وی افزود: این نوع جنگها از مدل ترکیبی و ژلهای هستند و بیش از ۲. ۵ برابر سطح توانمندی موضوع در داخل را درگیر میکند؛ لذا در جنگهای ترکیبی وارد گزاره قطر عملیاتی میشود.
کارشناس ارشد رسانه با اشاره به اینکه اگر تأثیرگذاری روی ذهن، اراده و آرای مردم برای رسیدن به هدف است؛ ولی در جنگ نرم تأثیرگذاری روی سامانههای رفتاری در ملتها است تصریح کرد: نوع نگاه دشمن به حوزه جنگآوری راجع به ایران تغییرات اساسی داشته است.
وی افزود: واقعه پلاسکو و متروپل در ایران و در قلب تهران و آبادان داشتیم که میزان عمق حادثه پلاسکو با متروپل قابلمقایسه نبود؛ ولی میزان مشغولیتی که منجر به کلونی مغایر در داخل گردید در آبادان ۱۰ هزار برابر پلاسکو بود و علت آن نیز این است که در حادثه متروپل با مدل برخورد جنگ ژلهای مواجه بودیم.
کارشناس مسائل رسانه ضمن تأکید بر این مطلب که توانمندی رسانه در آمادگی نسبت به حلوفصل موضوعات در حوادث دارای اهمیت است خاطرنشان کرد: اولین تأثیرگذاری جنگ نزد دشمن نسبت به ایران، کاهش توانمندی بروز واکنش مناسب و کنش به لحظه است.
وی افزود: رسانه بهعنوان قطب متعادل کننده در حوادثی مانند پلاسکو و متروپل مطرح است که اثر وضعی آن خلق ۵۱ درصد سوژه جدی برای رسانههای خارج از ایران جهت افزایش جنگ آوری علیه انقلاب تلقی میشود.
داوودی با اعلام اینکه مفهوم انضباط اضطراری و انضباط استمراری پایه رسانه در حوزه عملیاتی است گفت: انضباط اضطراری یعنی شلختگی در انتخاب مدل، روش و منش رسانه داری که این شلختگی نشئتگرفته از عدم تمرکز بر مدلها و دانشها است؛ یعنی نسبت به وقایعی که در شرف رخدادن است هیچ تمرکز و تسلطی وجود ندارد و افرادی میتوانند انضباط اضطراری را مدیریت کنند که دارای تبحر در تسلط بر شعاع ذهنی خودشان باشند.
وی با بیان اینکه انضباط اضطراری در واقع بینظمی ناشی از آشفتگی ذهنی است و همواره در این حالت تحمیل پذیر هستید افزود: در ایران در حوزه انضباط باید دید وابسته یا مستقل است؛ در انضباط استمراری باید تحولات گذشته بررسی شود و طی یک سال آینده چه وقایعی احتمال تحمیل شدن دارد که در این صورت آنتیتز در قالب تز میآید.
کارشناس ارشد رسانه اظهار کرد: مقام کنشگر فعال موثر، انضباط استمراری در اختیار دارید که البته به افراد وابسته است و افرادی که در رسانه قرار میگیرند باید زیست در رسانه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه جنس نگاه به رسانه افراد را به سمتی میبرد که جامعه احساس میکند در مرز بین کارگزار دارای لکنت و قانونگذار بدون اهتمام، بیپناه شده است افزود: در طول تاریخ وقتی مردم نسبت به لکنت کارگزار و عدم اهتمام قانونگذار احساس بیپناهی کنند به سمت رسانه میروند.
داوودی ادامه داد: اولین خطر احساس بیپناهی که ایجاد شد دشمن بر اساس فرصتیابی در ایران فعالیت دارد؛ یعنی سراغ مردم رسانه و شهروند رسانه رفته است که همه آن تهدید است؛ لذا نوع نبرد این است که رسانه شخصی افراد تبدیل به پناه مردم و افراد شوند؛ چون در این صورت انضباط استمراری تعطیل شده و تهدیدات ادامه خواهد داشت.
وی افزود: تعریف رسانه تغییر کرده و رسانه امروز ابزار انتقال پیام نیست؛ بلکه امروز محل تبیین پیام شده است و در جامعه بدون پشتیبان نقش حامی را بازی میکند و ساحتی که محل تبیین موضوعات شده اگر تحلیل و تفسیر نادرست برای دشمن بدهد برهمزننده امنیت روانی نظام است هرچند خداوند فرصتهایی که در اختیار ایران قرار دادند در عالم بینظیر است و البته عدم استفاده از این فرصتها در کشور رکورد قابل تأملی است.
کارشناس مسائل رسانه تصریح کرد: اولین نقطهضعف این است که آنها چیزی تحت عنوان رسانه اقماری را شکل دادهاند و در ایران این زنجیره صورت نگرفته است؛ مثلاً رابطهای بین خبرگزاریها وجود ندارد.
وی با اشاره به مقایسه میزان قمرهای رسانهای دشمن با رسانههای داخلی افزود: دشمن عبارتی دارد تحت عنوان زنجیره برای قفل، تا مخاطب در این زنجیره به هر نحوی پیام را دریافت کند و مخاطب قطعاً در این زنجیره خواهد ماند؛ لذا در مورد رسانههای داخلی باید به انضباط شبکهای و اقماری برسیم.
داوودی با اعلام اینکه نظامنامه موضوعاتی بهصورت دوار پیرامون سوژهها در حال شکلگیری است خاطرنشان کرد: این نظامنامه اگر بتواند قدرت تأمل را افزایش دهد میتواند به پویایی جامعه کمک کند و از سویی تعدد مسئله و سوژه بنا بر جنس استفاده، پویایی یا رکود ایجاد میکنند که البته دشمن در پی حرکتدادن رکود در کشور است.
وی افزود: وسعت برد صدا یعنی تنظیم صدای شما با آنچه که مخاطب بهعنوان مسئله میپندارد، اگر وسعت برد صدا بالاتر از فهم جامعه برود درک نخواهد شد و اگر زیر فهم جامعه باشد باز هم شنیده نخواهد شد و تطبیق این صدا با مسئله جامعه دارای اهمیت است که هنر رسانهای است و میتواند جامعه را به نقطه تعادل برساند.
کارشناس ارشد رسانه گفت: مفهوم خرد به معنای جمع روش، منش، بینش و دانش و برنامهریزی به معنای محصول نظم و استمرار در رسانه بسیار دارای اهمیت است و میتواند رسانه قوی را تشکیل دهد و مهمترین ویژگی رسانه امروز این است که مقاومت از آموختن پیرامون خود را کنار گذاشته و از آموختههای جامعه خود استفاده کند.
وی افزود: رسانه خردمند میتواند ارتقای خرد در جامعه را بدهد و در غیر این صورت رسانههای جایگزین خردمندانه رفتار ندارد و بازاری و کاسبکارانه برخورد میکند و میزان سود آنها در کاهش خرد مخاطب در مواجهه با رویدادها است.
گفتنی است؛ در این برنامه که تلاش دارد با تمرکز بر جهاد تبیین به روشنگری بپردازد، مصطفی صادقی کارشناس مجری، عاطفه علیپور مسئول هماهنگی و دعوت از میهمانان، آزاده فراهانی گوینده و فریدون ماهر تهیهکننده هستند.
شبکه گفتوگو را علاوه بر امواج رادیو میتوانید از طریق گیرندههای دیجیتالی، رادیو نما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقهمندان میتوانند از طریق شماره تماس ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامههای رادیو گفتوگو در ارتباط باشند.
انتهای پیام/۱۳۰۱
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.