سخنگوی وزارت امور خارجه امروز گفت: ما در سوئیس نه دیداری با مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی داشتیم و نه برنامهای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هستهای آسیب دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل داریم و در این خصوص هیچ شیوهنامهای وجود ندارد.
به گزارش مجله خبری تپور؛ اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سهشنبه) دوم تیرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
* ایستادگی ملت ایران در برابر فشار و تهدید
وی در ابتدای این نشست خبری ضمن تسلیت به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار داشت: اگر بخواهیم یکی از عناصر پایدار هویت تاریخی ایرانیان را نام ببریم بدون تردید فرهنگ عاشورا در شمار مهمترین آنها قرار دارد. فرهنگی که در شعر و ادب، زندگی و حیات روزمره و حافظه جمعی این ملت حضور داشته و نسلهای پیاپی را پرورش داده است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شاید به همین دلیل است که هرگاه ملت ایران در معرض آزمونهای بزرگ قرار میگیرد، بسیاری از ارزشهایی که در رفتار جمعی خود نشان میدهد، شباهتی آشکار با آموزههای عاشورا داشته است.بقائی بیان کرد: شهادت سیدالشهدای انقلاب حضرت آیتالله خامنهای و یاران وفادارشان و ایستادگی ملت ایران در برابر فشار و تهدید، ترجیح عزت بر تسلیم، حفظ همبستگی در روزهای دشوار و امیدواری در شرایطی که محاسبات صرفاً مادی چشمانداز روشنی را نشان نمیهد، همه از برکات این فرهنگ است. عاشورا پیش از آنکه روایت یک نبرد باشد، روایت پایداری انسان در دفاع از کرامت و عزت خویش است و این همان پیامی است که در بزنگاههای تاریخ معاصر در رفتار و منش ایرانیان قابل مشاهده بوده است.
* دیداری با گروسی نداشتیم و بازرسی هم نمیآید
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره نشست سوئیس و ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر موافقت ایران با حضور بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای بازدید از تأسیساتی که مورد حمله قرار گرفته و اینکه آیا هیأت ایرانی با گروسی دیدار داشت؟ بیان کرد: خیر. ما نه دیداری با مدیرکل آژانس داشتیم و نه برنامهای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هستهای آسیب دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل داریم. در این خصوص هیچ شیوهنامهای وجود ندارد.وی افزود: ما به عنوان عضو معاهده منع اشاعه و کشوری که متعهد به موافقتنامههای پادمان هستیم، روال جاری را ادامه خواهیم داد و فکر میکنم روال جاری هم بسیار روشن است.
* اگر یک ترقه کوچک کنار تأسیساتشان منفجر شود
بقائی همچنین در رابطه با قطعنامه شورای حکام از کشورهایی که مسئولانه تصمیم گرفتند با این حرکت سیاسی آمریکا و شورای حکام و کشورهای اروپایی همراهی نکنند، تقدیر کرد و افزود: رأی منفی روسیه، چین و نیجر بسیار رأی ارزشمندی بود. همینطور کشورهایی که با رأی ممتنع خودشان به نوعی مخالفت خودشان را با این تحرک سیاسی آمریکا و سه کشور اروپایی ابراز کردند.سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: البته ما بسیار گلهمند هستیم از بعضی از کشورهای منطقه که علیرغم اینکه شاهد اقدام جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند، باز به این قطعنامه رأی مثبت دادند. این در حالی است که دیدیم اگر یک ترقه کوچک کنار تأسیسات اتمیشان منفجر شود، به چه نوع برخورد میکنند. این رفتار دوگانه حتماً قابل قبول نیست.
* درباره اموال آزاد شده هر طور به صلاح و صرفه کشور باشد، تصمیم میگیریم
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نحوه خرج کردن داراییهای مسدود شده ایران و برخی ادعاها در خصوص اینکه ایران در استفاده از این داراییها محدودیت خواهد داشت و حتی موارد مصرف آن را نیز تعیین کردهاند و اینکه آیا محدودیتی در این خصوص وجود دارد؟، بیان کرد: من هم ادعای رسانهای را دیدم و برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ که قبلا اعلام کرده بودند از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است، به ثروتمند کردن کشاورزان آمریکایی تقلیل پیدا کرده است.
بقائی اظهار داشت: خیلی روشن است. ما در رابطه با اموال آزاد شده ایران هر طور به صلاح و صرفه کشور باشد، تصمیم میگیریم. در خصوص خرید کالا وزارت کشاورزی و سایر بخشهای متولی هر آنطور که تشخیص دهند براساس قیمت و کیفیت تصمیم میگیرند. لذا هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: مجوزهای صادر شده درباره فروش نفت از دیروز اجرایی شده است. سایر موارد نیز مشخصاً در رابطه با هزینه کرد از داراییهای مسدود شده ایران به همین ترتیب است. آقای همتی نیز دیروز توضیحات مفصلی در این رابطه داد.بقائی گفت: مهم این است که اموال مسدود شده ایران در دسترس است برای استفاده آزادانه ایران، هر طور که تشخیص دهد برای کالاهایی که مدنظر کشور است.
* با نق زنی قرار نیست جایگاه اروپا ارتقاء یابد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه کشورهای اروپایی خواهان شرکت در مذاکرات جاری ایران و آمریکا هستندو اظهارات وزیر خارجه فرانسه که گفته هر تصمیمی درباره رفع تحریمهای سازمان ملل باید با نظر و مشارکت قدرتهای اروپایی در شورای امنیت همراه باشد، پاسخ داد: خودکرده را تدبیر نیست.وی افزود: اروپاییها به دلیل رفتار خود در این دو سال خودشان را به حاشیه بردند. در جریان اسنپبک طرفهای اروپایی هیچ اراده و اختیاری از خود نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانهای داشتند و در جریان دو جنگ تحمیلی علیه ایران مواضع بسیار ناشایستی اتخاذ کردند و دنیا شاهد این رفتار است. این رفتار غیرمسئولانه باعث افزایش اعتبار و جایگاه اروپا نخواهد شد.بقائی گفت: اروپا اگر میخواهد در موضوعات بینالمللی نقش ایفا کند، باید رویکردهای خود را تغییر دهد و تصمیم بگیرد رفتار مستقل و مسئولانهای داشته باشد. با نق زنی قرار نیست جایگاه اروپا ارتقاء یابد.
* در سوئیس چه گذشت؟
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره جلسه چهارجانبه با آمریکا در سوئیس و ادعای آمریکاییها مبنی بر اینکه هیأت ایران برخلاف برخی اخبار منتشر شده، پس از تهدیدات ترامپ جلسه مذاکره را ترک نکرده و گفتوگوها تا ساعت یک بامداد ادامه داشته، گفت: جلسه چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی از حدود سه بعدازظهر شروع و حدود یک ساعت و نیم ادامه یافت و قرار شد با وقفه کوتاه نیم ساعته جلسه ادامه یابد که در همین زمان با اظهارات موهن و تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مواجه شدیم و بعد از آن نشست چهارجانبه تشکیل نشد و تبادل پیام از طریق میانجیها صورت گرفت.وی افزود: ما بعد از تصمیم به توقف مذاکرات چهارجانبه هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم. البته در دفاع از منافع ملی ایران و در پیشبرد اهداف کشور، حتماً از هر ابزاری استفاده میکنیم و در آنجا نیز مصلحت این بود که از طریق میانجیها به تبادل پیام ادامه دهیم.
* لبنان
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره در نظر گرفتن یک واحد منازعه برای لبنان و اینکه در صورت بروز تنش، نحوه اجرا و عملکرد این واحد منازعه به چه شکل است و آیا زمانی برای عقبنشینی نیروهای صهیونیستی از خاک لبنان در نظر گرفته شده و چه کشورهایی در این واحد حضور دارند؟ گفت: ما از ابتدای تفاهم آتشبس یعنی از ۱۹ فروردین ماه تا امروز شاهد تداوم تجاوزات اسرائیل علیه لبنان بودیم و تعهد به توقف جنگ در لبنان یکی از اجزای لاینفک تفاهم آتشبس و هم یادداشت تفاهم اسلامآباد بود.وی گفت: تعهد آمریکا کاملاً روشن است و هیچ عذر و بهانهای برای تداوم اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست. سازوکاری که تفاهم شد با حضور آمریکا، ایران و میانجیگران و دولت لبنان ناظر بر این است که نظارت کند بر حسن اجرای مفاد بند یک یادداشت تفاهم، مشخصاً در خصوص توقف جنگ در لبنان و از بروز برخوردهای نظامی جلوگیری کند.بقائی افزود: جزئیات آن باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. در مورد اصل آن در نشست سوئیس تفاهم شد. قاعدتاً موضوع پیچیدهای است و با توجه به طرفهایی که در این موضوع ذیمدخل هستند، طی روزهای آینده باید جزئیات بیشتری در مورد آن تفاهم شود.
* مجوز فروش نفت
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره صدور مجوز برای فروش نفت گفت: در مجوز عامی که دیروز توسط وزارت خزانه داری آمریکا صادر شد جزئیات آن مشخص شده است و از همان زمانی که صادر شد قابلیت اجرا دارد.
* مستندسازی و مطالبه گری میکنیم
بقائی درباره ادعاهای مقامهای آمریکایی از جمله ترامپ در خصوص دست داشتن برخی مقامات منطقه از جمله اردن، امارات و… در حمله به ایران گفت: شواهد و ادله کافی داریم که اثبات کنیم برخی از کشورهای منطقه متأسفانه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نقش فعالانه داشتند.وی افزود: از این نمیگذریم هم مستندسازی و هم مطالبهگری میکنیم. اینکه مقامات آمریکایی به مشارکت برخی کشورهای منطقه در این تجاوز نظامی اذعان کردند مسئولیت این کشورها را سنگینتر میکند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همه میدانیم که اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، یک اقدام خلاف قانون و یک اقدام تجاوزکارانه بود و هر طرفی به هر نحوی از انحاء از طریق قرار دادن سرزمین، امکانات و فضای خود به این اقدام غیرقانونی مساعدت کرده، مسئولیت بینالمللی خواهد داشت و از هر فرصت و ابزاری برای پیگیری موضوع استفاده خواهیم کرد.
* توانمندی موشکی ایران
بقائی در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در مذاکرات درباره مسائل موشکی ایران گفتوگویی شده و آیا قرار است در آینده بشود یا خیر؟ اظهار داشت: مطلقا موضوع توانمندی دفاعی و موشکی ایران به هیچ عنوان نه بخشی از گفتوگوهای ما بوده و نه هیچگاه موضوع مذاکره با هیچ طرفی خواهد بود.
* این رویکردها و رفتارها زیبنده کشوری مثل فرانسه نیست
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه بدون موافقت فرانسه، لغو تحریمهای ایران امکانپذیر نیست و همانطور که ما در مذاکرات برجام نقش داشتیم، الان هم باید نقش داشته باشیم و مطالبات فرانسه در مذاکرات هم باید برآورده شود تا فرانسه با لغو تحریمها موافقت کند، بیان کرد: حضرت مولانا میفرماید: «گفت آری لاف میزن لاف لاف، در غریبی بس توان گفتن گزاف»وی افزود: این حرفها لاف در غریبی است و آواز در بازار مسگری.
متأسفانه برخی کشورهای اروپایی عادت کردند هم از یک سو خود را از روندهای بینالمللی به حاشیه برانند و از طرف دیگر هر روندی که به راه میافتد، درصدد تخریب و کارشکنی آن بربیایند.بقائی عنوان کرد: این رویکردها و رفتارها زیبنده کشوری مثل فرانسه نیست. فرانسه اگر تمایل دارد به عنوان کشوری مسئولیت پذیر و دارای جایگاه در سطح بینالمللی شناخته شود، حتماً باید در رویکردهای خود تجدیدنظر کند و به جای چنین اظهاراتی تصمیم بگیرد رویکرد منطقی در خصوص تحولات منطقه در پیش بگیرد.سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: متأسفانه در این یک سال اخیر، کشورهای اروپایی به همان ارزشهایی که خودشان را مدعی انحصاری آن میدانستند، حاکمیت قانون، احترام به حقوق بینالملل، احترام به اصول منشور و احترام به حقوق بشر، به همه اینها پشت پا زدند.
* تعهد آمریکاست
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره آزادی داراییهای مسدود شده ایران و اخبار منتشر شده درباره اینکه شش میلیارد دلار از آن مربوط به پولهای بلوکه شده ایران است و شش میلیارد دلار دیگر را قطر قرار است بهصورت وام در اختیار ایران قرار دهد، گفت: مهم برای ما این است که به داراییها به ناحق مسدود شده ایران دسترسی پیدا کنیم و بتوانیم از آنها برای تأمین هر آنچه که ایران به آن نیازمند است، استفاده کنیم. وی افزود: اینکه جزئیات آن به چه شکل و به چه نحو انجام شود، تعهد آمریکاست. متن یادداشت تفاهم را شما در نظر داشته باشید. متن یادداشت تفاهم خاتمه جنگ. لذا آن بخشها به ما ارتباط پیدا نمیکند. آن چیزی که به ما ارتباط پیدا میکند، اطمینان از ایفای تعهد توسط طرف مقابل است.
* خروج خبرنگاران از نشست چهارجانبه
بقائی در پاسخ به سؤالی درباره خروج خبرنگاران از نشست چهارجانبه در سوئیس گفت: ما برای کار رسانهای و تبلیغاتی به سوئیس نرفته بودیم. هدف ما مشخص بود. این نشست در راستای مطالبهگری و پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل طبق یادداشت تفاهم اسلامآباد بود و هر آنچه باعث شود این هدف اصلی تحت الشعاع قرار بگیرد از نظر ما ضرورت ندارد.وی افزود: بر همین اساس احساس کردیم که نیازی به چنین برنامههای رسانهای و چنان پوششی نیست.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در حالی مقامات آمریکایی مدعی هستند که جنگ برای منافع ملی آمریکا صورت گرفته نتیجه نظرسنجیها ۷۸ درصد آمریکاییها خواستار توقف جنگ شدهاند، گفت: روشن است که این جنگ، جنگ تحمیلی است که هیأت حاکمه آمریکا و رژیم صهیونیستی به مردم ایران و منطقه تحمیل کردند.وی افزود: اینکه مردم آمریکا خواستار پایان این جنگ باشند و از اقدام دولتمردانشان در تحمیل این جنگ غیرقانونی علیه ایران حمایت نکنند، امر کاملا طبیعی است.
نه فقط مردم آمریکا کل دنیا مخالفت خود را به شیوههای مختلف با اقدام آمریکا در تحمیل جنگها علیه مردم ما و دنیا بیان کردهاند.
وی درباره موضوع هستهای بیان کرد: موضوع هستهای در کنار موضوع رفع تحریمها دو موضوعی است که براساس یادداشت تفاهم قرار است در بازه زمانی ۶۰ روزه صحبت شود. آغاز مذاکره درباره این دو موضوع منوط به اجرای بندهای مشخصی از یادداشت تفاهم است.
بقائی ادامه داد: در حال تلاش هستیم که همه این بندها به عنوان پیش زمینههای شروع مذاکرات محقق شود. بخشی محقق شده و بخشی در حال اجراست ولی در نشستی که در سوئیس برگزار شد به غیر از بیان کلی مواضع توسط طرف آمریکایی ما هیچ گفتوگوی جزئی درباره موضوع هستهای نداشتیم. مواضع خود را بیان کردند و ما هم پاسخ مقتضی دادیم. در خصوص تحریمها نیز همین طور.
سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده در خصوص نشست ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بیان کرد: ما همیشه گفتهایم با کشورهای منطقه به عنوان همسایگان دائمی باید بتوانیم سازوکارهای مبتنی بر احترام و تفاهم متقابل ایجاد کنیم و به این اصل همچنان پایبند هستیم.
وی ادامه داد: قبلا خودمان پیشنهاد کرده بودیم گفتوگو صورت بگیرد. از هر ابتکاری در راستای تقویت و تأمین امنیت دسته جمعی در منطقه بدون مداخله و حضور نیروهای نظامی بیگانه که نشان دادند حضورشان جز ناامنی و تفرقه و جنگ چیزی به بار نمیآورد هستیم و آمادهایم در همه زمینهها با کشورهای منطقه گفتوگو کنیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اسرائیل تا الان نشان داده که به هیچ تعهدی پایبند نبوده و اگر به حملات ادامه دهد ما سازوکاری برای ممانعت از به شکست انجامیدن دیپلماسی انجام داریم؟ اظهار داشت: ما با رویکردی مسئولانه و با حسن نیت از همه ابزارها برای اطمینان از ایفای تعهدات طرف مقابل استفاده کردیم.
وی افزود: طرف ما براساس یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد، دولت آمریکاست و تأکید کردیم تعهد در برابر تعهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص لغو تحریمهای بانکی و تضمینهای آمریکا به ایران عنوان کرد: آنچه دیروز صادر شد مجوز لازم برای فروش نفت ایران و محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی همراه با همه لوازم کار است. یعنی اینکه باید مسائل بیمهای، حمل و نقل و بانکی و … در ضمن این مجوز رعایت شود.
وی افزود: در خصوص سایر تحریمها که یکی از تعهدات آمریکا طبق یادداشت تفاهم است قرار است در بازه زمانی ۶۰ روزه صحبت کنیم. تعهد آمریکا روشن است رفع همه تحریمها اعم از اولیه، ثانویه و تعهدات در سطح سازمانهای بینالمللی و باید در روزهای پیش رو در این خصوص صحبت کنیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.
بقائی درباره اینکه قالیباف قرار است به چین سفر میکند؟ اظهار داشت: در خصوص سفر ایشان به چین باید از بخش ذیربط مجلس سؤال کنیم. اصل موضوع وجود دارد و قرار است این سفر انجام شود ولی در خصوص زمان آن روابط عمومی مجلس اعلام نظر خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه نگرانی اصلی ایران چیست؟ عنوان کرد: دغدغه ایران حفظ و تأمین منافع و حقوق ایران است. حقوق ایران روشن است آنچه به دنبالش هستیم هم در حوزه هستهای و هم رفع تحریمها درباره آن خیلی گفته شده و در این خصوص هیچ ابهامی وجود نداشته باشد که ایران از مجرای دیپلماسی به دنبال تأمین چه حقوق و منافعی است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره داراییهای مسدود شده ایران بیان کرد: در خصوص اموال باید دسترسی آزاد شده به این داراییها داشته باشیم و به نحوی که بانک مرکزی ما تشخیص دهد از آن داراییها برای خرید کالاهایی که مدنظرش است هزینه کند.
بقائی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: بین کارشناسان اقتصادی و طرفهای مقابل صحبت شده بود. در طی روزها و هفتههای آینده برای نحوه اجرای آن به جمع بندی برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش عمان در مدیریت تنگه هرمز نیز گفت: عمان و ایران هر دو دولت ساحلی تنگه هستند و برای اطمینان از تردد ایمن کشتیها از این مسیر باید هماهنگیهای لازم بین هر دو طرف صورت بگیرد.وی افزود: در جریان سفر آقای قالیباف به مسقط هم این موضوع بین طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تعهداتی که ایران به آمریکا داده است؟ گفت: ما امتیازی دریافت نکردیم. ما صرفا بخشی از حقوق تضییع شده ایران را موفق شدیم از طرف آمریکایی بازپس بگیریم.وی افزود: وقتی از اموال مسدود شده ایران صحبت میکنیم این اموال متعلق به مردم ایران بوده است. یا در خصوص لغو محاصره دریایی آمریکا یک اقدام غیرقانونی بود که از سوی آمریکا تحمیل شده بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور تعدادی از اتباع همسایه از جمله افغانستان برای حضور در مراسم تشییع رهبر شهید گفت: انتظار داریم تعداد زیادی از مردم افغانستان در این مراسم تاریخی شرکت کنند. تدابیر لازم از سوی سفارت ایران در کابل و سرکنسولگریهای مربوطه و هر اقدامی که برای تسهیل این کار صورت دهیم، حتما دریع نخواهیم کرد.
این دیپلمات ارشد ایرانی در خصوص روابط سیاسی و اقتصادی ایران و امارات به دلیل دخالت امارات در جنگ و … گفت: حتما آینده منطقه و روابط ما با کشورهای منطقه نمیتواند بدون تأثیرپذیری از تحولات چند ماه اخیر باشد. ما از ناحیه رفتار نامناسب برخی از کشورهای منطقه و همدستی آنها با متجاوزان آسیب زیادی متحمل شدیم و این موضوع در حافظه جمعی ایرانیان باقی خواهد ماندوی گفت: انتظار داریم کشورهایی که در این جنگ امکانات، قلمرو و حمایت سیاسی خود را در اختیار طرفهای متجاوز قرار داند از هر فرصتی استفاده کنند برای جبران اتفاقاتی که رخ داد.
بقائی ادامه داد: از نظر ایران ما اصرار داریم روابط بین کشورهای منطقه براساس احترام متقابل، حسن هممجواری و رعایت حاکمیت ملی همدیگر باشد ولی از این طرف تجربه تلخ تجاوز آمرکیا و اسرائیل و همراهی و همدستی کشورها را داریم.وی گفت: در تنظیم روابط در آینده این موضوعات مدنظر خواهد بود.
وی در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در محیط پیرامونی بیان کرد: تا ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی نیروهای آمریکایی باید از پیرامون ایران خارج شدند و این در بند چهار یادداشت تفاهم درج شده باید در حین گفتوگوها درباره آن بحث شودبقائی اظهار داشت: آمریکا یک تعهد دیگری هم پذیرفته که در زمان مذاکرات به هیچ یک از نیروهایش نیفزاید.
وی درباره سرنوشت چهار شهروند ایرانی بازداشت شده در کویت هم گفت: آخرین اطلاعاتی که دارم متأسفانه مقامات کویتی از ایفای تعهداتشان طفره رفتند. این دولت موظف است اجازه دسترسی کنسولی به این شهروندان ایرانی بدهد. سفارت ما مستمراً پیگیر است و بی توجهی دولت کویت به تعهداتش طبق حقوق بینالملل از نظر ما قابل پذیرش نیست و امیدواریم در این روند هر چه سریعتر تجدیدنظر کنند.
بقائی در پاسخ به سؤالی گفت: ما مسیر بسیار طولانی در پیش داریم با توجه به تجارب تلخی که از رویکرد غیرقانونی هیأت حاکمههای آمریکا در ادوار مختلف داشتیم و ترجیح میدهیم در شرایط جاری متمرکز بر توقف جنگ و اطمینان از ایفای تعهدات آمریکا طبق یادداشت تفاهم باشیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور قالیباف و عراقچی در مسقط و هدف سفرشان به عمان گفت: سفر هم دوجانبه است یعنی در راستای تقویت مناسبات دو کشور و رابطه دو کشور ممتاز است و موضع گیریهای دولت عمان در حین تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل مسئولانه و منطبق بر حقوق بینالملل بود. وی گفت: ما قدردان رویکرد عمان هستیم. این کشور در ۲۰ سال گذشته در جلوگیری از تنش و پیشبرد فرآیندهای دیپلماتیک نقش موثر داشته و از این جهت اقدامات عمان قابل تمجید است.
بقائی بیان کرد: قرار است در این گفتوگوها در این سفر درباره ادامه هماهنگیها در خصوص تنگه هرمز هم گفتوگو شود.
وی درباره اظهارات ونس در خصوص عدم حضور ایران مقابل دوربینها و دست ندادن با طرف آمریکایی گفت: هدف ما از این سفر پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و از ابتدا بنا نداشتیم که وارد روندهایی بشویم که صرفاً میتواند اصل موضوع را تحت الشعاع قرار دهد. دلیلش خیلی روشن بود.
بقائی درباره سفر امروز پزشکیان به پاکستان هم اظهار داشت: سفر به یک کشور همسایه و دوست است. روابطمان با پاکستان به ویژه با توجه به نقش این کشور در میانجیگری بین ایران و آمریکا، روابط مهمی است.وی افزود: در چند ماه گذشته مقامات پاکستانی در سطوح مختلف سفرهایی به ایران داشتند و این سفر در پاسخ به سفرهای قبلی مقامات پاکستانی و در جهت توسعه روابط دوجانبه است که برای ما مهم است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی گفت: دیروز مذاکرات فنی را به ریاست غریبآبادی ادامه دادیم و در خصوص تشکیل چهار کارگروه تفاهم شده است که بخشهای مندرج در یادداشت تفاهم برای اجرا را رصد کنند. کمیته عالی پیگیری اجرای یادداشت تفاهم شامل نمایندگان ایران و آمریکا و دو کشور میانجی است و کارگروهها در سطوح پایینتر هر زمان لازم باشد این جلسات برگزار خواهد شد.
وی درباره سفر روبیو به منطقه گفت: هر سازوکار امنیتی در منطقه باید منحصراً برمبنای تفاهم و همکاری بین کشورهای منطقه صورت بگیرد. حضور نظامی آمریکا ثابت شد که چه آثار و بلایایی برای منطقه و کشورهای منطقه به دنبال دارد. امیدواریم کشورهای منطقه از این سه چهار ماه درس گرفته باشند. حضور نظامی آمریکا باعث تفرقه، جدایی و ناامنی در منطقه ما شده است. کشورهای منطقه باید درس گرفته باشند که آزموده را آزمودن خطاست.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در مرحله بعدی کدام بند قرار است اجرایی شود؟ گفت: ما همزمان همه بندها را مدنظر داریم و به این شکل نیست که مرحله بندی کنیم. البته برخی از بندها شامل بندهای یک، ۴،۵ ،۱۰ و ۱۱ بندهای بسیار مهم است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه چه تضمینی وجود دارد که رنج خانوادهها و خون شهدا در این جنگ نادیده گرفته نشود؟ و اقدامات وزارت خارجه گفت: یادداشت تفاهم برای خاتمه جنگ است با مجموعهای از تعهدات مشخص، ما از همه ابزارها و امکانات باید استفاده کنیم برای پیگیری اجرای عدالت در مورد تک تک ایرانیانی که در جریان این جنگ تحمیلی و جنگ خرداد سال گذشته جان خود را از دست داده و آسیب دیدند و هم پیگیری خسارات وارد شده به اموال ایرانیان و این باید در مسیرهای خود از سوی همه جهات ذیربط، قوه قضائیه و … پیگیری شود و ما مصمم هستیم این موضوع را جدیتر از گذشته پیگیری کنیم.
انتهای خبر/۱۳۰۴
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.