به گزارش مجله خبری تپور؛ نقل از رادیو گفتوگو، ماجرای تظاهرات در برخی نقاط ایران با موج سواری گسترده محافل سیاسی و رسانه ای غرب و با پوشش ویژه و هدایت رسانه های فارسی زبان به مسیری منحرف شد که به مرگ و ویرانی و آشوب انجامید. در لندن نیز شماری از افراد روش همیشگی مخالفت خود را با فحاشی و خشونت به نمایش گذاشتند که حمله به مسلمانان از ملیت های مختلف در راهپیمایی اربعین و ۲۸ صفر یکی از آن ها است.
برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت و گو در صد و بیست و هشتمین قسمت از این برنامه به موضوع «بررسی مدل های تولید محتوا و کنترل میدان توسط رسانه های بیگانه» پرداخت. این برنامه با حضور کارشناسان، دکتر سید ابوالفضل سید محمدی (استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و رسانه)، دکتر علیرضا داودی (کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی) و ابراهیم افشاری (رئیس خانه مطبوعات استان گیلان و از فعالان رسانه) با تمرکز بر تکنیک ها و تاکتیک های شبکه های معاند فارسی زبان و هدایت و راهبری آن ها برای ایجاد اغتشاش در ایران، چگونگی مهندسی جریانات معاند، معارض و مخالف، بررسی انواع مدل های تولید محتوایی، رفتارشناسی و تبیین عملکرد رسانههای بیگانه در آشوبهای اخیر به روی آنتن رفت.
***فضاسازی گسترده رسانه های بیگانه در مرحله فرود
مصطفی صادقی؛ کارشناس مجری در ابتدا با اشاره به بخشی از سخنان حضرت آیت الله خامنهای فرمانده معظم کل قوا در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری نیروهای مسلح رهبری در مورد مواضع برخی خواص که در ابتدای ماجرا بدون تحقیق و احتمالاً ناشی از دلسوزی، اطلاعیه و بیانیه دادند و اظهار نظر کردند و می بایست کار خود را جبران و صریحاً اعلام کنند که با آنچه اتفاق افتاده و با برنامه دشمن خارجی مخالفند، چه اتفاقی در خارج از ایران توسط این امواج شبهه رخ می داد؟
علیرضا داودی؛ کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی در پاسخ به این سوال گفت: اگر کشور های اروپایی و یا برخی از کشور های دیگر رهبرانشان افرادی هوشمند همانند مقام معظم رهبری بودند شاید اوضاع و احوالشان متعادل تر می شد تا مجبور نباشند خودشان را خرج پروژه های این چنینی کنند، حادثه فوت مرحومه مهسا امینی به لحاظ مدل بالاخص زمانی که در نقاط پیک و تثبیت بود شباهت هایی بامدل فتنه سال ۸۸ داشت که در این دو حادثه ۳ سه گزاره را به صورت جدی دیدیم.
وی در ادامه با بیان این که در زمان هایی که می بینیم میدان ساکت شده دال بر عقب نشینی این رسانه ها نیست یادآور شد: مدل پرداخت رسانه های بیگانه در هر مرحله از وضعیت میدان متفاوت است. در همین راستا دو مرحله از فرود را در حوادث رخ داده در دانشگاه ها می توان دید، یکی قبل از بازگشایی دانشگاه ها بود که یکی دو شب فضا آرام شد و مجددا با بازگشایی دانشگاه ها فضا متشنج شد تا شب گذشته که بعد فضا آرام شد.
داودی با تاکید بر اینکه باید به هر عنصری در این قبیل رویداد ها وزن و اعتبار خاص خودش را داد افزود: مقام معظم رهبری در بندآخر فرمایشاتشان بر بی اهمیتی موضع گیری برخی چهره های ورزشی و هنری به منظور ملتهب کردن فضای جامعه تاکید کردند، نکته جالب توجه اینجاست که رسانه های بیگانه از همین فضا استفاده کردند و با وزن و اعتبار دادن به این قبیل التهاب آفرینی ها اذهان جامعه را از اصل موضوع منحرف کنند.
این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی خاطر نشان کرد: سه نکته بسیار مهم در مدل پرداخت رسانه های بیگانه وجود داشت، نکته اول: زمانی که رسانه های بیگانه احساس کنند که موج اعتراضات در میدان آرام آرام در حال فروکش است، بلافاصله از مرحله تهییجی_ تفسیری وارد مرحله تحلیلی_تبیینی می شوند یعنی زمانی که در کوران واقعه هستند شروع به تهییج می کنند اما زمانی که موج در حال فروکش است برای این که خط تهییح را بتوانند نگه دارند شروع به تحلیل مساله می کنند. در تحلیل گزاره هایی را به ذهن مخاطب وارد میکنند که مخاطب به این نتیحه برسد که مجددا باید تهییجی را صورت بدهد.
داودی با اشاره به این که یکی از مهم ترین و نخستین گزاره هایی که رسانه های بیگانه به آن متوصل می شوند بهره گیری از مدل تحلیلی_تبیینی به جای مدل تهییجی_تفسیری است گفت: انتهای تحلیل مغرضانه و تبیین غیر منصفانه و غرض ورزانه قطعا تهییج جدیدی شکل می گیرد، همان گونه که در شب های گذشته به صورت عینی در حادثه رخ داده در دانشگاه ها این نوع از تحلیل را که به صورت پروتکلی در این رسانه ها درآمده است را دیدیم.
وی در ادامه بهره گیری از تصاویر، فکت ها و گزاره هایی که اجازه ی انفضال ذهن مخاطب از رویداد ها و میدان را نمی دهند را به عنوان دومین نکته در مدل پرداخت رسانه های بیگانه خواند و افزود: گرم و نا آرام نشان دادن میدان زمانی رخ می دهد که اساسا ذهن مخاطب آرامش را نپذیرد. بدین صورت زمانی که میدان ارام شده است شروع به بهره گیری از تکنیک های استمرار و اتصال می کنند در این تکنیک شروع به تحلیل پدیده ها و رویداد ها با نشان دادن تصاویری که مجددا بتواند موجب تهییج شوند می کنند و به این ترتیب اجازه انفصال ذهن مخاطب را با این که میدان خلوت است را نمی دهند چرا که ذهن شلوغ میدان خلوت را نمی بیند.
داودی در ادامه با اشاره به این که بهره گیری از کمپرس هایی که خارج از ایران رخ می دهد سومین نکته در مدل پرداخت این رسانه ها است گفت: در این گزاره ذهن مخاطب را بین دو گیره قرار می دهند و آرام آرام فشار می دهند، رسانه های فارسی زبان خارج از ایران با استفاده از تحلیل_تبیین و با نمایش میدان شلوغ و فضای خارج از ایران اجازه فرود آمدن مخاطب نسبت به نقطه قبل از فرود میدانی را نمی دهند. در گام بعدی مخاطب روی مسائل سوییچ می کند و چون مرجع و مصدر این رسانه ها هستند شروع به فکت یابی در داخل می کند.
این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی می گوید رسانه های بیگانه جدا از برنامه ریزی برای نمایش فضای خارج از ایران روی سفاحت ها، جهالت ها و اقدامات مغرضانه داخلی هم حساب باز می کنند تا با پیوند این دو مخاطب امکان جدا شدن از محیط اغتشاش را نداشته باشد. با توجه به بازگشایی دانشگاه ها از شنبه، چهارشنبه فراخوان اعتراضات را می دهند و دوشنبه قبل هم زمینه سازی را انجام می دهند تا مجددا میدان شلوغ را به ذهنی که قبلا شلوغی را احساس کرده است متصل کنند.
داودی گفت: گام نهایی این رسانه ها تغییر و شیفت پارادایم هایی است که در حوزه اسپانسری خارجی صورت می گیرد، تا دیروز اسپانسرای خارجی، سیاستمداران، هنرمندان و رسانه ها فوکوس بر حوزه زنان داشتند که این روز ها دانشجویان هم به زنان اضافه شدند. حالا اگر در این اعتراضات از یک دختر دانشجو سوژه پیدا شود نقطه خط چین های غرب را مستمر و تثبیت می کند.
وی با اشاره به این که فاز بعدی پس از زنان، نخبگان یا همان دانشگاهیان هستند افزود: در حال حاضر مسئله دیگر خون خواهی مهسا امینی نیست مساله فرق کرده است بنابراین اتصال صنفی نخبگان اعم از جامعه روحانیت یا جامعه دانشگاهی به قشر زنان در اتصال مجدد با میدان، مخاطب را دچار سردرگمی نسبت به تعیین تکلیف میکند. بدین ترتیب مجدد باعث شعله ور شدن میدان می شود. بنابراین کارکرد رسانه ها که همانا کارکرد سرویس های اطلاعاتی و وزارت های امور خارجه و عواملشان در داخل کشور تلقی می شود این فرایند را در میدان داری یا کنترل میدان نسبت به اتفاقات حاصل می کند.
***مواجهه احساسی و هیجانی، مأمن پیاده سازی تکنیک های اغتشاشات اخیر
ابراهیم افشاری مدیر خبرگزاری فارس در گیلان و رئیس هیئتمدیره خانه مطبوعات گیلان در برنامه زنده رادیویی «امواج شبهه» رادی گفتوگو «بررسی مدلهای تولید محتوا و کنترل میدان توسط رسانههای بیگانه» اظهار کرد: رسانههای بیگانه در فضای آرام حدفاصل اغتشاشات به دنبال پرکردن داشبورد برای فعالیتهای رسانهای هستند تا زمینه پیادهسازی تکنیکهای مد نظرشان در میدان را فراهم کنند.
وی با اشاره به اینکه در مواجهه رسانهای با موضوع اخیر ساحتهای مختلف مواجهه رسانهای وجود دارد، بیان کرد: یک مواجهه رسانهای که از طرف برخی رسانهها صفر یا یک، سیاه یا روشن است که در این مواجهه اصل نظام را معمولاً هدف میگیرند و در مواجهه مردمی مردم را مقابل حکومت یا حکومت را مقابل مردم قرار میدهند.
کارشناس مسائل رسانهای با بیان اینکه مواجهه احساسی و هیجانی که مأمن پیادهسازی بسیاری از تکنیکهای مورداستفاده در اغتشاشات اخیر نیز بوده را یکی دیگر از مواجهات رسانهای عنوان کرد و افزود: مواجهه حوزه مطالبات که در زمین بازی این حوزه هم مسئولان و هم معترضان به میزان تسلطشان ایفای نقش میکنند از دیگر مواجهات رسانهای در حادث اخیر است.
وی با تأکید بر اینکه در عصر روایت در حوزه رسانهای چند ممیزی وجود دارد که باید حتماً الزاماتش رعایت شده تا بتوانیم روایت غالب را ارائه دهیم، گفت: یکی از مهمترین دلایل رسانهای که فوت مهسا امینی آغازگر این اتفاقات بود این است که طبق اصل روایتگری در حوزه رسانه ما برای رقم زدن جنگ روایتها برای تأثیرگذاری بیشتر نیازمند قهرمان یا ضدقهرمان و قصه هستیم.
افشاری با اشاره به کلیدواژههای هیجان و جنگ ترکیبی در فرمایشات رهبر انقلاب افزود: ابتدا باید نقطه عطف اتفاقات اخیر را یافت، انسان بالذاته موجود اجتماعی است و نسبت به درد هم نوع خود نمیتواند بیتفاوت باشد حتی ممکن است اعتراض خود را برای همدردی با خشم بیان کند.
وی با بیان اینکه تحقیقات محققان علوم عصبشناسی نشان میدهد که دادههایی که به مغز انسان وارد میشوند ابتدا از کانال هیجان و عاطفه عبور میکنند، تصریح کرد: همه برنامهریزی رسانهها در این بازه زمانی صورت میگیرد و اگر بتوانند این بازه زمانی را طولانیتر کنند میتوانند با خریدن زمان در پیادهسازی تکنیکهای مدنظرشان موفق شوند.
کارشناس رسانه با اشاره به اینکه دز اتفاقات میدان دقیقاً از زمانی افزایش پیدا کرد که هوش هیجانی برخی مردم بر هوش عقلانی آنان پیشی گرفت، افزود: زمانی که شما در حوزه هوش هیجانی ورود میکنید قوه تحلیل از شما گرفته میشود، اگر به قوه تحلیل تکنیکهایی نظیر مسخ رسانهای، تکرار و برچسبزنی اضافه شود عملاً قدرت،تحلیل را از دست میدهید و بهناچار رفتار غالب همراهی را باعث میشود.
***۸ وجه دو ساحتی برای موفقیت حاکمیت انقلابی
داودی گفت: اگر رفتار شناسی مقام معظم رهبری در مواجهه با پدیده های این چنینی در سال های ۷۸،۸۸ ،۹۶و۹۸ را کنار هم قرار دهیم، برابر با چندین ترم دانشگاهی دوره های سیاست ورزی و سیاست مداری است. آمریکایی ها به درستی این دو نکته را فهمیدند که با ایران این گونه نمی شود رفتار کرد و در دنیا هر کشوری که دارای رهبری در این تراز است اتفاقات درونی آن طبق برنامه ریزی این رسانه ها پیش نخواهد رفت. اعتماد رهبری به مردم و پشتوانه مردم برای رهبری نقطه ثقلی است که این شبکه ها اعم از bbc ، اینترنشنال و .. از روز اول آغاز این پروژه به دنبال از بین بردن آن بودند که البته این اقدام در موارد مشابه قبلی هم به همین شیوه بود. بنابراین با اهتمام بیشتر به فرق بین ما با کشورهایی مثل لیبی،تونس، عراق، لبنان، سوریه و خیلی از کشورهای دیگر حتی اروپایی ها از این منظر را بهتر می توانند درک کنند.
داودی در پایان خاطرنشان کرد: هر حاکمیتی اگر توانست ۲ ساحت ۴بخشی گفتگو شامل ساحت اول؛ گفت وگوی استاد با دانشجو، دانشجو با دانشجو، استاد با استاد، دانشجو با استاد است و ساحت دوم؛ گفت و گوی مسئولین با مسئولین، مسئولین با مردم، مردم با مردم و مردم با مسئولین را در کشور پیاده کند اساسا اردوکشی خیابانی معنا پیدا نمی کند. محمل انقلابی در کشور انقلابی یعنی درک همین ۸ وجه دوساحتی که رمز موفقیت حاکمیت انقلابی خواهد بود.
برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی با هدف روشنگری و افشای تکنیکهای رسانهای درخصوص ماهیت و عملکرد رسانههای معاند ماهواره ای فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران است که پیرامون ماهیتشناسی و رفتارشناسی رسانههای معاند ماهواره ای فارسی زبان، روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج افام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می شود.
کارشناسان در این قسمت از برنامه برای دومین روز به «بررسی مدل های تولید محتوا و کنترل میدان توسط رسانه های بیگانه» با تمرکز بر اغتشاشات اخیر در پروژه مرحومه مهسا امینی می پردازند.
علاقمندان میتوانند نظرات خود در خصوص این بخش از برنامه را از طریق شماره تماس ۲۷۸۶۱۰۳۵ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ به اشتراک بگذارند.
در این برنامه دکترعلیرضا داودی سردبیری، سیده فاطمه شعار نویسندگی و تهیه کنندگی، مصطفی صادقی کارشناس مجری، شیما قلی هماهنگی برنامه، فاطمه عبدالوند و احمد یوسفی آیتم سازی این برنامه را برعهده داشتند.
انتهای پیام/۱۳۰۱
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.