بازرس کل گیلان از رسیدگی کامل به ۲۹۴۴ شکایت مردمی در سال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر این، بیش از ۴۸۰۰ گزارش فساد و تخلفات اداری نیز از سوی مردم و رسانهها دریافت و پیگیری شده است.
به گزارش مجله خبری تپور؛ جاناحمد آقایی، مدیرکل بازرسی گیلان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر جایگاه رسانهها در پیگیری مسائل عمومی، اظهار کرد: خبرنگاران در کنار ما نقش مطالبهگرانهای دارند و با رصد مشکلات، گرهها را به نیابت از مردم پیگیری میکنند؛ چراکه وظیفه اصلی آنان اطلاعرسانی و مطالبهگری برای اصلاح امور است.
وی با اشاره به اهمیت حقیقتگویی و دفاع از حقوق عامه، گفت: هر اقدام ما باید بر پایه مبنا و اسناد بالادستی انجام شود؛ اسنادی که در قانون اساسی و حتی در اعلامیه جهانی حقوق بشر جایگاه رفیعی برای خبرنگاران قائل شده است و این نشان میدهد کار خبرنگاری رسالتی شجاعانه و مسئولانه است.
مدیرکل بازرسی گیلان با تأکید بر اینکه خبرنگاران بازوان مدیران سالم هستند، تصریح کرد: هر مدیری که از حضور خبرنگاران استقبال نکند یا با آنان تندی داشته باشد، قطعاً در کارش خللی وجود دارد و باید بداند نقد خبرنگاران تهدید نیست بلکه فرصتی برای اصلاح و بهبود امور است.
وی با بیان اینکه خبرنگاران چشم تیزبین جامعه هستند، افزود: خبرنگاران پاکدست با شفافسازی واقعیتها، اجازه نمیدهند حقیقت پنهان بماند و امانتداری و صداقت آنان موجب اعتماد عمومی میشود؛ آنان حلقه اتصال مردم و مدیران به شمار میروند و باید قدر این جایگاه دانسته شود.
آقایی با اشاره به نقش رسانهها در پاسداری از انفال و حقوق عامه، اظهار کرد: صیانت از اراضی کشاورزی، رودخانهها و سواحل از جمله مهمترین اقدامات ما بوده که با همراهی و اطلاعرسانی خبرنگاران انجام شده است، چراکه شما ناظران بیدار جامعه هستید و رویکرد کاریتان با مأموریتهای ما وجه اشتراک بسیاری دارد.
وی با بیان اینکه از آغاز مسئولیت خود منشور اخلاقی امیرالمؤمنین(ع) را الگوی رفتاری قرار داده است، گفت: بر اساس این منشور، دو نوع نظارت وجود دارد؛ نخست نظارت خداوند متعال که همواره بر رفتار ما جاری است و دوم نظارت مردمی که خبرنگاران به نمایندگی از مردم اعمال میکنند؛ از این رو شما نه تنها عملکرد مدیران را رصد میکنید بلکه حتی بر کار ما نیز نظارت دارید.
مدیرکل بازرسی گیلان با تأکید بر امانتداری خبرنگاران تصریح کرد: خبرنگاران بر اساس آموزههای دینی و عرفی، امین جامعهاند؛ آنان هیچگاه برای منافع شخصی قلم نمیزنند بلکه تنها به دنبال تحقق عدالت و بیان حقیقت هستند، همانگونه که خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند یاد کرده و این حرفه را مقدس دانسته است.به گفته آقایی اگرچه در جامعه گاهی برخی افراد به دنبال منافع شخصیاند، اما خبرنگاران با صداقت و شفافیت، حافظ منافع مردم بوده و حلقه ارتباطی میان جامعه و مدیران هستند؛ این ویژگی جایگاه خبرنگاران را در نظام اجتماعی برجستهتر کرده است.
وی با اشاره به جایگاه ویژه گیلان در حوزه امنیت، گفت: گیلان امروز امنترین استان کشور است و این مهم دو دلیل عمده دارد؛ نخست، همدلی، همراهی و همزبانی قوای سهگانه و دوم، هوشیاری و توانمندی دستگاههای امنیتی، انتظامی و نظامی. این هماهنگی باعث شده تا هیچ خللی در مسیر توسعه استان ایجاد نشود.
مدیرکل بازرسی گیلان با بیان اینکه خبرنگاران این استان از قویترین خبرنگاران کشور هستند، افزود: خبرنگاران با رصد و پیگیری مسائل، هم عملکرد ما را به اطلاع مردم میرسانید و هم مطالبهگر حقوق آنان هستید، تا جایی که در بسیاری از پروژههای نیمهتمام و راکد، با کمک رسانهها توانستیم روند تکمیل را تسریع کنیم.
وی با اشاره به ضرورت توجه به ملاحظات زیستمحیطی در اجرای پروژهها، افزود: خبرنگاران در بیان دغدغههای مردم درباره پیوستهای زیستمحیطی، اجتماعی و حتی خاکشناسی نقشآفرینی کردهاند و این همراهی موجب شد که هیچ پروژهای در تقابل با محیط زیست و منافع مردم قرار نگیرد.
به گفته آقایی، مدیران باید نخست برای مجموعه خود امنیت و آرامش فراهم کنند تا بتوانند آن را به مردم منتقل کنند؛ مدیری که نتواند برای کارکنان خود محیطی همراه با آرامش، امنیت و سکینه ایجاد کند، قادر نخواهد بود سلامت و امنیت را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.مدیرکل بازرسی گیلان با اشاره به ورود دستگاه بازرسی به موضوع پروژههای بزرگ و نیمهتمام استان، گفت: با همراهی تیمهای مدیریتی و بازرسی، جلسات متعددی در حوزه نیروگاههای سیکل ترکیبی رشت و نیروگاه حرارتی لوشان برگزار شد تا موانع انباشتهشده رفع شود؛ همچنین در پروژههایی نظیر آزادراه قزوین – رشت و طرحهای عمرانی سنگر و سیاهکل نیز ورود کردیم تا روند اجرایی شتاب گیرد.
آقایی با ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته، افزود: در سال ۱۴۰۳ مجموعاً ۲۹۰ گزارش اصلاحی ارائه دادیم که منجر به رفع مشکلات و اصلاح روندها شد؛ همچنین ۲۵۶ گزارش هشدار به مدیران ارسال کردیم تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود و خوشبختانه بخش زیادی از این تذکرات به نتیجه رسید.
وی با بیان اینکه در شرایط حساس سال گذشته حتی در مدت ۱۲ روز وضعیت آمادهباش کامل داشتیم، تصریح کرد: در همین بازه، بیش از ۵۰ گزارش هشدار در حوزههای سلامت، تغذیه و کالاهای اساسی صادر شد؛ همکاران ما از صبح تا شب در میدان حاضر بودند تا با بازدیدهای میدانی، اطمینان حاصل شود که مردم دچار کمبود و بحران نشوند.
آقایی با اشاره به تداوم این روند در سال جاری، خاطرنشان کرد: در چهار ماه نخست امسال نیز ۲۹ گزارش اصلاحی ارائه شد و تمام ۵۳ برنامه پیشبینیشده دستگاه بازرسی استان در سال گذشته به سرانجام رسید؛ برای سال ۱۴۰۴ نیز همین رویکرد ادامه دارد تا نشان دهیم در کنار مردم هستیم و لحظهای از پیگیری امور غافل نمیمانیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۹۴۴ مورد شکایت مردمی به این ادارهکل اعلام شده است، افزود: از این تعداد، تمامی پروندهها مورد رسیدگی قرار گرفت؛ علاوه بر این، مردم ۴۸۸۲ مورد گزارش نیز بدون طرح شکایت رسمی ارسال کردند که عمدتاً مربوط به فسادستیزی و تخلفات اداری بود و همگی پیگیری شد.
به گفته مدیرکل بازرسی گیلان، در چهار ماه نخست امسال نیز ۱۴۳ شکایت مردمی و ۱۶۱۸ اعلام تخلف به ثبت رسید که در مجموع ۳۴۸ پرونده در حال رسیدگی است؛ بخشی از این پروندهها مختومه شده و بخش دیگری در دست بررسی قرار دارد.
وی با اشاره به نحوه برخورد با متخلفان، تصریح کرد: ما در مواجهه با تخلفات، ۲ مسیر داریم؛ نخست بررسی تخلفات اداری که به هیأتهای مربوطه ارسال و تعیین تکلیف میشود و دوم، ارجاع مواردی که جنبه جرم دارند به مراجع قضایی، تا در چارچوب قانون با آنان برخورد شود؛ همچنین تخلفات مهم به هیأت تخلفات اداری نهاد ریاستجمهوری نیز ارسال میشود.
انتهای خبر/۱۳۰۴
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.