به گزارش مجله خبری تپور؛ برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» باهدف معرفی و آگاهیبخشی علومشناختی در قالب نبردها، دیپلماسی و نهایتاً جنگهای شناختی هم در قالبهای صلح مبتنی بر علومشناختی و هم در قالب فضای عمومی عملکرد در چارچوب علومشناختی در بستر رسانه به روی آنتن رادیو گفتوگو رفته است. این میزگرد، با استفاده از تکنیکهای علومشناختی به گفتمانسازی بر مبنای تکنیکهای رسانهای در حوزه شناختی میپردازد.
در قسمت هشتم از فصل پنجم برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه»، دکتر معصومه نصیری بهعنوان کارشناس مجری با دکتر علیرضا داودی، کارشناس رسانه و علومشناختی و دکتر زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به بررسی قدرت شناختی، زنان و قدرت نقشهسازی و نقشآفرینیها پرداختند.
نصیری، کارشناس مجری: نقشهسازی ناظر بر چه رفتار و رویدادی است و محل پیوند آن با بحث شناختی کجاست؟
داودی: برخی از نقشها ذاتی هستند یعنی هر دختری که متولد میشود از آن برخوردار است اما بعضی از نقشها در مسیر زندگی به شخص اضافه میشود که بخشی از آنها اکتسابی است یعنی خود شخص میپذیرد و قسمتی از آنها غیراکتسابی و تحمیلی است.
قاعدتاً نقش دختر بودن ذاتی است. پس از مدتی نقشهایی مانند خاله و عمه به او تحمیل میشود، یعنی فرد دیگری نقشی را تعریف کرده و بهصورت اجتماعی به او نسبتدادهشده است. موضوع برنامه در ارتباط با نقشهای اکتسابی است. در واقع ما به این موضوع میپردازیم که یک زن در نقشپردازی نسبت به توانمندیهای خود در قبال جامعهای که در آن زندگی میکند چه مسیری را انتخاب میکند. رابطه میان او و این کسب کردن یک مفهوم کلیدی بهعنوان مسئولیت است یعنی این نقش بر دوش یک زن گذاشته نمیشود بلکه مفهومی است که زن در مسیر اکتساب به آن خواهد رسید. میزان مسئولیت او در قبال جامعه، خودش، دیگر نقشهایش، آیندهام، تاریخ، گذشته، حال تعریف میشود. پس زمانی که از نقش سخن میگوییم منظور میزان درک، فهم و شناخت صحیح، دقیق و کارآمد از این نسبت میان زن و همه این اقمار است. زنی دارای قدرت شناختی است که ترکیبی از دانش، منش، روش و بینش نسبت به صیانت از این مسئولیت اکتسابی را دارد.
نصیری، کارشناس مجری: و این حوزه صیانتی به خود فرد برمیگردد، سیستم و جامعه نسبت به این صیانت ممکن است که در تعارض باشد یا تکمیلکننده باشد؟
داودی: در طول تاریخ نه در جامعه نبوی و نه در مدینه فاضله، نمیتوانیم ادعا کنیم سیستم توانایی کامل در صیانت از این اکتساب را دارد. درواقع میتوان گفت پنجاهدرصد از این صیانت به سیستم، شروط و فهم کامل از این نقش مربوط است و پنجاهدرصد به خود زن برمیگردد که چگونه صیانت را ترجمه کند. پس باید ببینیم که آیا آن زن میخواهد از گزارههای صیانتی در قبال مسئولیت خود استفاده کند یا خیر. در دنیای امروز هیچ زنی را سراغ نداریم که فرق بین خوب و بد را تشخیص ندهد اما اینکه از این تشخیص خود استفاده میکند یا خیر، به دلایل زیادی وابسته است.
نصیری، کارشناس مجری: چرا گزاره صیانت در حوزه مبتنی بر مسئولیت یا ناظر بر آن در طبقه زنان دچار چالش است؟
شیخی: به نظر من تربیت دینی در تعیین پاسخها و کنشگریهای ما و برونداد رفتارهایی که در اجتماع و حتی در خانه داریم بسیار تأثیرگذار است. هرچند ممکن است گوشهای از مشکلات به حوزههای دیگر مرتبط باشد اما اصل ماجرا به ضعف تربیت دینی ما بازمیگردد.
اگر افراد دچار ضعف هویت دینی شوند، قطعاً غیرت دینی آنها دچار مخاطره میشود و در رفتار آنها تأثیرگذار است. در ادامه در تصمیمگیری و نوع نگاه به جامعه و انتخابها اثر میگذارد. باور دارم که اگر غیرت دینی حفظ شود، در کنار آن متوجه مقوله صیانت باشیم، خود را در دایره الهی تصور کنیم و بدانیم که خداوند در تمام لحظات و در همهجا حاضروناظر است، دیگر تفاوتی ندارد دستگاه یا فردی بر ما نظارت میکند یا نه یا اگر کار خاصی انجام دهیم چگونه ما را قضاوت میکنند. در این حالت ناظری داریم که بسیار قویتر و بالاتر از همه دستگاههای نظارتی عالم تعریف میشود، خیلی خوب محافظت و مراقبت میکند، ستارالعیوب است و بسیار حسابرس است. این تربیت دینی اکنون به نشانه دشمنی تعبیر میشود یعنی همانهایی که برای ما برنامهریزی میکنند، بهصورت نامحسوس و با اثرگذاری خوب در داخل کشور، افراد خودشان را انتخاب کردهاند و بهگونهای از ضعف و قوت زنانه استفاده میکنند که تعاریف، معیارها و سنجشها را تغییر بدهند تا بهتبع آن تغییرات اجتماعی اتفاق بیفتد.
آن چه که اهمیت دارد، این است که دختران و زنان ما که مسلمان شیعه هستند، هویت زنانه خودشان را حفظ کنند، در کنار آن برای هویت دینی خود ارزش قائل باشند و از آن مراقبت کنند چون این هویت به آنها قدرت بزرگی میدهد. قدرتی که منجر به تغییرات خوب اجتماعی میگردد و در مقابل اگر از آن صیانت نشود، منجر به تغییرات اجتماعی خاطرهانگیز میشود.
زمانی در جامعه ما فرزند شهید بودن ارزش بود یعنی با این که فرزندان شهدا نداشتن پدر؛ این تجربه سخت را از سر میگذراندند، به آن افتخار میکردند. اما اکنون این احساس سربلندی و افتخار برای دختران و پسران شهید ما وجود ندارد چون یک فرایند تغییر ذائقه با برنامهریزی بسیار آرام و دقیق اتفاق افتاد. اکنون به مرحلهای رسیدهایم که آن دانشجوی پزشکی که فرزند شهید است، بهخاطر نگرانی از قضاوت شدن درباره این که با سهمیه وارد دانشگاه شده است، چادرش را برمیدارد. البته برداشتن چادر محل بحث ما نیست اما آنچه که برای من بهعنوان یک هویت دینی، ارزش محسوب میشود برای او ارزش نیست.
نصیری، کارشناس مجری: خانم شیخی، شما در مؤلفهها و عرصههای مختلف اجتماعی فعالیت داشتهاید. متأسفانه امروز زن پرورشیافته در الگوی تربیت دینی، بهعنوان زن ناکارآمد به جامعه معرفی میشود. یعنی در این اندیشه یک زن با داشتن مؤلفههای اصیل تربیتی دینی ایرانی اسلامی نمیتواند نقشآفرین باشد. از نظر شما این نگاه و رویکرد از کجا نشئت میگیرد؟
شیخی: اگر زنِ ایرانی مسلمان شیعه، حضرت زهرا (س) و زینب (س) را دقیق و درست شناخته باشد، میپذیرد که برای رسیدن به نقطه زن تراز انقلاب اسلامی باید راه دشواری را پیش بگیرد و از خیلی از منیتها، تفریحات و جذابیتها بگذرد. چرا زنی که بهعنوان حضرت زهرا (س) و زینب کبری (س) به ما معرفی کردند، زنی است که پوشیه میزند و مردها او را نمیدیدند، درحالیکه حضرت زهرا (س) بزرگترین رسانه تاریخ اسلام است. در شرایطی که اگر قیام عاشورا را تشریح کنیم در مییابیم که اگر اثر و ارزش کار هفتاد و دو تن یاران امام حسین (ع) را در یک کفه قرار دهیم، حضرت زینب (س) بهتنهایی در کفه دیگر ترازو قرار میگیرد. ما در این باره تنها به این گفته که حضرت زینب نبود کربلا در کربلا مانده بود قناعت کردیم، درحالیکه این جمله مفهوم عمیقی دارد.
از نگاه منِ پزشک کاملاً طبیعی است فردی که دچار مصیبت میشود، یک دوران سوگ طی کند. حال شما تصور کنید که این پروسه در روز عاشورا در بازه زمانی شش ساعت اتفاق میافتد و عزیزترین افراد حضرت زینب (س) با تلخترین صحنهها به شهادت میرسند و ایشان میگوید من جزء زیبایی چیز دیگری ندیدم. پس از آن ایشان در کاخ یزید رسانه اصلی عاشورا میشود، تمام هویت، منیتها، نفاق و کفری که دشمنان داشتند را فاش میکند اما چون این مسائل بهدرستی تبیین نشده است، بهدرستی به ما نمیرسد. ازاینرو انتظار ما این است که ساحت مقدس خانواده دقیقاً با همان قیام عاشورا تبیین شود برای زن جمهوری اسلامی، صرفاً به چند روز عزاداری و گریههای سطحی بسنده نکنیم.
بانوان باید نسبت به این که چرا حضرت زینب کبری (س) پس از عاشورا تبعید میشوند، نگاه و فهم دقیق داشته باشند. باید بدانیم ایشان به دلیل داشتن صدای رسا و هراسی که در دل دشمن ایجاد کردند و به این دلیل که چهره واقعی نفاق و کفر را به همه نشان دادند اسیر شدند. باید هوشیار باشیم چون برخی از بنیادهای برانداز بهصورت حسابشده و دقیق سطح الگوی زنانه را به پایینترین سطح تنزل میدهند. بهعنوانمثال در سریالهای شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، سطح نقش مادری که بسیار زیبا و مهم است به یک زن مستقل که میتواند شغل داشته باشد، مخارج خود را تأمین کند، سپس در اجتماع ظهور و بروز داشته باشد و تمام دغدغه او این است که چه بپوشم که جذابتر به نظر برسم، تنزل یافته است. دلیل این وضعیت این است که فهم دقیق و شعور بانوان به سمتی میرود که آنها هدایت میکنند.
نصیری، کارشناس مجری: مدتی پیش یک زن رأس سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شد. به نظر میرسد نگاه به زن و دخیل کردن نگاه زنانه در سیاستگذاریهایی که علیه جمهوری اسلامی انجام میشود و هدفگذاری بر روی این قشر بهشدت میتواند بر نقشآفرینیهای آنها در اجتماع، اختلال و انحراف ایجاد کند.
داودی: در مجلس شورای اسلامی سه طیف زن وجود دارد. طیف اول امسال دکتر شیخی هستند. گرچه بسیاری از آنها را نمیشناسیم اما نطقهای آنها را میبینیم که یک حریت عجیبی دارند. دسته دوم در بند هستند که همان تعریف غربی ابزار است. طیف سوم که نه در دسته اول هستند نه دوم، بسته به شرایط تغییر موضع میدهند. زمانی که دشمن میخواهد برنامهریزی کند، بر دسته اول متمرکز میشود یعنی برای طیف دوم و سوم برنامهریزی نمیکند و با آنها کاری ندارد چون آنها خودشان هستند. دشمن در ابتدا شروع به مانور دادن میکند. اگر خبرگزاریها را رصد کنید خواهید دید برخی از بانوان همچون استاندارد گواتمالا هستند اما عدهای استاندارد در انقلاب هستند. دشمن با استاندارد در گواتمالا کاری ندارد و به سراغ استاندارد در انقلاب میرود.
اما این که چرا دشمن مسئولیت سرویس اطلاعاتی خود با آن عظمت را به یک بانو میسپارد به این دلیل است که نتوانسته از پس دسته اول برآید. همه برنامهریزیها با نطق یک خانم از طیف اول بر باد میرود. البته رسانههای معاند از جمله اینترنشنال، رادیو فردا، VOA، بیبیسی، یورونیوز و… خودشان این مسئله را تیتر میکنند. هنگامی که با بهکارگیری تفکر مردانه و برنامهریزی سیستماتیک، نتوانستند گروه اول را با خود همراه کنند با یک مسئله حلنشدنی روبرو میشوند. تعداد این زنان کم نیست، متمرکز نیستند و در یک جا حضور ندارند پس چگونه میتوان یک سیستم را تخریب کرد؟ به این صورت که یک شخص با اندیشه خود در رأس یک نهاد امنیتی بنشانند تا بتواند مسائل لاینحلها را حل کند.
البته این کار لزوماً به معنای الگوسازی نیست. ما درباره سیستمهای امنیتی صحبت میکنیم. این موضوع در سازمانهایی مانند CIA، ام آی ایکس و ام آی فایو جریان دارد اما وقتی نهادی مانند موساد از یک زن برای چنین جایگاهی استفاده میکند یک پیام روشن دارد؛ ما از پس جریان اول برنیامدیم. این شرایط خطرناکی برای آنهاست چون دسته دوم و سوم هیچ بعدی ندارند و تنها به این فکر میکنند که بیشتر دیده شوند و امتیاز بگیرند.
اگر همه نقشهای مادری، همسری، خواهری و دختری و نقشهای اجتماعی که خود ۸ تا ۱۰ مرتبه میشود را کنار بگذاریم، آن چه که عدهای را از اکثریت جدا میکند اراده، تمرکز و بهنوعی جسارت بیان حقیقت است؛ بنابراین وقتی سیستم امنیتی در رژیم صهیونیستی نوک پیکان را با یک خانم طراحی میکند، به این معناست که میداند این دسته دوم و سوم نیستند که انقلاب را نگه داشتهاند که آنها حتی با نوع عملکردشان رسماً در مسیر ضدانقلاب دویدهاند. پس با آنها کاری ندارد چرا که مسیر تربیتی ندارند اما زنان طیف اول افرادی مانند خود پرورش میکنند پس باید با به کار گماردن زن در سیستم امنیتی در این فرایند اختلال ایجاد کند.
توجه داشته باشید بنده قدرت مؤثر شناختی خود را در جامعه از میزان صلابت زنان در صیانت از آن منِ مسئول در انقلاب میگیرم. زن برهنه را در اروپا و امریکا و… میتوان دید اما زن مسئول انقلابی صیانتگزین را جز در یمن، بحرین، لبنان، عراق، سوریه و خانواده راشل کوری در آمریکا نمیتوان در هرجایی دید و در این کشورها هم در سطح جامعه قابل رویت نیستند. در بیان کلی زنان طیف نخست در جامعه ما کم هم نیستند و در برخی مواقع آن سیستم مریض را عاصی کرده و به ستوه آوردهاند بهطوریکه دستگاهها و بنیادهای خارج از ایران را ویران کردهاند و باقیمانده آن، مسیح علینژاد را روی کار آوردهاند. انتهای داستان آنها هم این است که در جمع همجنسگراها و بهائیها حضور پیدا کنند و سخن بگویند.
در این بخش درباره زن باصلابت سخن میگوییم که میتواند هر ظاهری داشته باشد. چنین زنی اقتدار هم دارد پس شناخت او کامل است، وقتی تمام این ویژگیها را دارد یعنی مؤثر مثبت است. یک قدرت مؤثر باصلابت صیانت گر دارای تربیت ایدئولوژیکی است که تفاوتی ندارد مسیحی، یهودی یا مسلمان است. این تربیت درهرصورت برای زن اقتدار قائل است چون مؤثر است. غیر از این هرچه هست بهانه است و قطعاً جامعه از آن نفعی نمیبرد. از دامن این زن مقتدر باصلابت مؤثر تعیینکننده صیانت گر و بااصالت کسانی بیرون میآیند که تاریخ را زیر و رو میکنند. مانند حاج قاسم سلیمانی، شهید مغنیه، ابومهدی المهندس، شهید حججی، حضرت علیاصغر و… .
نصیری، کارشناس مجری: متأسفانه امروزه زنانی را میبینیم که اساساً هویتی برای مادر بودن خود قائل نیستند و یک زن تحصیلکرده یا تاجر موفق را بهتر از خودشان میدانند. درباره تخریب نقشها توضیح دهید.
شیخی: اعتراف میکنم هر نقشی که داشته باشم بزرگترین افتخارم مادر سه فرزند بودن است. اسلام نقش مادر را بهعنوان مرکز مهر، محبت و دلسوزی برای یک خانواده ترسیم میکند و زمانی که این نقش کمرنگ و تضعیف میشود، خانواده و محور اصلی پایداری یک جامعه آسیب میبیند. جامعهای که خانواده در آن آسیبدیده است قطعاً لطمه خواهد دید.
هنگامی که یک زن دیدهشدن در نقشهای اجتماعی و شاغل بودن را به نقش مادری برتری میدهد به کالای مصرفی تبدیل خواهد شد که در نهایت دچار استحاله میشود و این اتفاق آنچنان نرم و آرام رخ میدهد که خودش متوجه فرایند نمیشود، حتی شاید برای او ناراحت کنند و ناخوشایند نباشد. ازاینرو باید از این آگاهی و خودآگاهی صیانت شود.
مادران ما درگذشته تلاش میکردند جایگاه یک بانو در خانواده را برای ما تبیین کند. بدون اینکه درباره آن اندیشیده یا آموزشی دیده باشند. امروز فرزندان ما مطالباتی دارند که کاملاً به حق است و تمام این سختیها برای یک مادر شیرین و جذاب است. من بهعنوان یک پزشک در ساحت اجتماعی موظف هستم از بیتالمال که با قطرهقطره خون شهدا به ثمر نشسته است صیانت کنم و از پایمال شدن آن جلوگیری کنم اما در کنار آن باید نقش مادریام را حفاظت کنم. وقتی در جایگاه نماینده مجلس قرار میگیرم نگران هستم چون چالشهای سیاستگذاری و آسیبهای مترتب از آن را میبینم پس وظیفه دارم از جایگاهی که مردم با اعتماد به من سپردهاند مراقبت کنم. درواقع باید تلاش کنیم تا در خودآگاهی کامل تمام این نقشها را حفظ کنیم.
داودی: بدترین حالت آن است که بهجای فرزند مراقبت از یک حیوان را به یک خانم میسپارند این همان نقطه است که میگوییم شناخت و درک تغییر کرده است و زمانی است که دشمن به انتظار نشسته است تا براندازی و تخریب را آغاز کنند.
شیخی: پیشتر به بنیادهای برانداز اشاره کردم چون مطالعه عمیقی بر این موضوع داشتهام. در این پژوهش دیدم گزینش سوژهها چقدر دقیق و عالمانه است و در مقابل ما چقدر غفلت داریم. بهعنوانمثال جریاناتی با نام توانمندسازی زنان، استقلال زنان یا دخترانی که رهبران آینده هستند شکل میگیرد که کلیدواژههای آن در ظاهر برای ارزشگذاری زن است اما در حقیقت آنها راهبردها را تعیین میکنند و کاملاً برای آن برنامهریزی دارند و متأسفانه ما دچار یک غفلت راهبردی عمیق شدیم.
داودی: خیابانی در تهران پر از کتابفروشی بود اما امروز همه به پتشاپ (فروشگاه لوازم حیوانات خانگی) تبدیل شده است. همین موضوع عمق تغییر زاویه نگاه را نشان میدهد و در ادامه اختلالاتی در شناخت ایجاد میکند. در اینجا میخواهم این موضوع را اضافه کنم که نگاه مؤدبانه به زن مؤثر آداب دارد. برای همین است که ما عرض میکنیم قدرت مؤثر شناختی صفر تا صد یعنی فقط زنان جامعه که دشمنان هم این را درست فهم کردهاند.
داودی: خیابانی در تهران پر از کتابفروشی بود اما امروز همه به پتشاپ (فروشگاه لوازم حیوانات خانگی) تبدیل شده است. همین موضوع عمق تغییر زاویه نگاه را نشان میدهد و در ادامه اختلالاتی در شناخت ایجاد میکند.
در اینجا میخواهم این موضوع را اضافه کنم که نگاه مؤدبانه به زن مؤثر آداب دارد. برای همین است که ما عرض میکنیم قدرت مؤثر شناختی صفر تا صد یعنی فقط زنان جامعه که دشمنان هم این را درست فهم کردهاند.
مجموعه برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه»، به تهیهکنندگی نوشین رهگذر، سردبیری علیرضا داودی، اجرای کارشناسی معصومه نصیری، گویندگی سعید بارانی و هماهنگی مهدی تاجیک روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۶ از طریق امواج رادیو موج fm ردیف ۱۰۳، ۵ مگاهرتز تقدیم علاقهمندان به حوزه علومشناختی میشود.
برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه باهدف معرفی و آگاهیبخشی علومشناختی در قالب نبردها، دیپلماسی و نهایتاً جنگهای شناختی، رادیو گفتوگو هم در قالبهای صلح مبتنی بر علومشناختی و هم در قالب فضای عمومی عملکرد در چارچوب علومشناختی در بستر رسانه به روی آنتن رادیو گفتوگو رفته است. این میزگرد با استفاده از تکنیکهای علومشناختی به گفتمانسازی بر مبنای تکنیکهای رسانهای در حوزه شناختی میپردازد.
انتهای پیام/۱۳۰۱
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.