با ورود نخستین محموله ۲۰۰۰ تنی اسلب از فولاد هرمزگان به ایستگاه رشت، مسیر جدیدی برای حملونقل مواد اولیه صنایع بزرگ گیلان روی ریل افتاد؛ مسیری که میتواند همزمان جادهها را سبکتر، صنایع را سریعتر و محیط زیست را ایمنتر کند.
به گزارش مجله خبری تپور؛ واگن حامل ۲ هزار تن اسلب (شمش فولادی) از شرکت فولاد هرمزگان با موفقیت امروز در ایستگاه راهآهن رشت تخلیه شد. این نخستین محمولهایست که از طریق ریل و با هدف تأمین مواد اولیه مجتمع فولاد گیلان وارد این ایستگاه شده است؛ اقدامی که میتواند نقطه عطفی در توسعه حملونقل ریلی استان بهویژه در حوزه بار و صنایع سنگین باشد.
تعامل صنعت و ریل، از حرف تا اجرا
این رویداد حاصل پیگیریهای مشترک اداره کل راهآهن شمال ۲ و مجتمع فولاد گیلان است؛ نشست های متعددی که در ماههای اخیر برای هماهنگی و بررسی امکان حمل ریلی این بارها برگزار شده و حالا نخستین نتیجه عملیاتی آن دیده شده است.رحمت رحمتنژاد، مدیرکل راهآهن شمال ۲، میگوید: «هدف ما ارتقای نقش حملونقل ریلی در زنجیره تأمین صنایع استان است. فولاد گیلان یکی از مهمترین مقاصد بار در منطقه است و با تمرکز بر تعامل با صنایع بزرگ، تلاش داریم تا سهم ریل در حملونقل باری را افزایش دهیم. این اقدام گام نخست است، نه گام آخر.»
مزیت رقابتی، انگیزه صنایع برای انتخاب ریل
یوسف بنی هاشم، کارشناس حملونقل میگوید: « استفاده از ریل در حمل بارهای سنگین مانند اسلب نهتنها از نظر ایمنی و کاهش تصادفات جادهای مقرونبهصرفهتر است، بلکه به کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و هزینههای جانبی نیز منجر میشود.»مسئولان مجتمع فولاد گیلان نیز گفته اند: «اگرچه در گذشته انتقال بار صرفاً از طریق جاده انجام میشد، اما بررسیهای اقتصادی و زیستمحیطی ما را به سمت حملونقل ریلی سوق داد. با حمایت بیشتر راهآهن و تنظیم تعرفهها، آمادگی داریم بخشی عمده از تأمین مواد اولیهمان را به ریل منتقل کنیم.»
جابهجایی بار در جهت توسعه پایدار
راهآهن نهتنها نقش حملونقل ایفا میکند بلکه موتور محرکهای برای توسعه پایدار استان به شمار میرود و با بهرهبرداری از خط رشت–قزوین، اتصال ریل به بندر انزلی و آستارا و تقویت ایستگاههای باری، میتوان انتظار داشت زنجیره تأمین بسیاری از صنایع بزرگ گیلان بهزودی ریلی شود.رحمتنژاد معتقد است: «اگر صنایع از حمل ریلی استقبال کنند، ما نیز با افزایش ناوگان، بهروزرسانی ایستگاهها و اصلاح فرایندهای لجستیکی، پاسخگوی این نیاز خواهیم بود. بار فولاد آغاز راه است؛ در چشمانداز ما، کشاورزی، چوب، مصالح و حتی صادرات کالا نیز باید سهمی از ریل داشته باشند.»
از بار سنگین جاده تا فرصت طلایی ریل
در روزهایی که جادههای گیلان با ترافیک سنگین و خطر تصادف روبهروست، و صنایع با هزینههای حملونقل بالا دستوپنجه نرم میکنند، ورود اسلب فولاد به ایستگاه رشت از دل خطوط آهن نمادی از آغاز عصر جدیدی برای لجستیک صنعتی گیلان است و شرط تداوم این روند اما در حمایتهای دقیق، تعامل مداوم و بازطراحی مدل اقتصادی حملونقل نهفته است.
انتهای خبر/۱۳۰۴
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.