به گزارش مجله خبری تپــــــور از رشت، سعید شفیعی ثابت: آزادراه رشت_قزوین یکی از مهمترین آزادراههای کشور و استان گیلان است که مراحل ساخت آن با ۱۳۸ کیلومتر از سال ۸۳ آغاز و ۱۳۰ کیلومتر آن در همان دهه ۸۰ به بهرهبرداری رسید.
در یک دهه گذشته نیاز مبرم استان گیلان به توسعه حملونقل و گردشگری، تکمیل ۸ کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت_قزوین بهرغم پیشرفت فیزیکی قابل توجه و بیش از ۹۰ درصدی، همچنان بر زمین ماند و آخرین پازل آن نیمه تمام رها شده بود.
آزادراه رشت_قزوین از آنجایی دارای اهمیت بسیار زیاد است که تنها محور ارتباطی تهران و استانهای همجوار همچون قزوین و زنجان به گیلان است و به نوعی شاهراه گردشگری این خطه از دریای خزر محسوب میشود.
ولی این پروژه مهم با وجود مسائل اجتماعی، وضعیت ژئوپولتیکی و وجود رودخانه سفیدرود همچنان در یک دهه گذشته با بیتوجهی متولیان و مسؤولان مواجه بوده و به بهرهبرداری نرسیده است.
در سال ۹۷ و به دستور وزیر راه دولت دوازدهم، عملیات تکمیل ۸ کیلومتر باند رفت از آزادراه قزوین به رشت در محدوده منجیل- رودبار در دستور کار قرار گرفت ولی بعد از چندین ماه کار عملیاتی و به دلایلی همچون کمبود اعتبارات، نبود تسهیلات همچنین بیتوجهی مسؤولان، کار عملیاتی به منظور بهرهبرداری از این پروژه مهم متوقف و از سرعت آن کاسته شد.
بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم و معرفی نماینده عالی دولت در گیلان، تکمیل پروژه آزادراه رشت_قزوین به اولویت مهم در استان گیلان و سطح ملی مبدل شده و اسدالله عباسی در سومین روز کاری خود به عنوان استاندار گیلان از روند اجرای این آزادراه بازدید کرد.
به گفته استاندار گیلان، تکمیل آزادراه قزوین رشت میتواند به رشد اقتصادی استان گیلان و سهولت در رفتوآمد مسافران کمک کند لذا هیچ بهانه و عذری در خصوص توقف روند احداث آزادراه قزوین رشت از جمله نبود و محدودیت منابع مالی پذیرفته نیست.
اسدالله عباسی میگوید باید هر ایراد و مشکلی که بر سر راه این پروژه وجود داشته و دارد باید به استانداری گزارش میشد تا چارهای در آن خصوص اتخاذ شود.
بعد از این بازدید جلسهای میان وزیر راه، معاون اول رئیس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور با حضور استاندار گیلان برگزار و به تکمیل پروژه مهم آزادراه رشت_قزوین تاکید شد.
همین امر سبب شد تا بار دیگر شاهد سرعتگیری پروژه و نظارت مستقیم مسؤولان استانی و ملی شدیم به طوری که در سفر بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهوری به گیلان، تکمیل پروژه آزادراه رشت-قزوین مورد تاکید شخص آیتالله رئیسی قرار بگیرد.
در سفر رئیس جمهور در بهمن ماه سال گذشته بدلیل اهمیت پروژه عظیم آزادراه رشت قزوین و با پافشاری مسؤولان دولتی در گیلان و به منظور چشیدن طعم شیرین بهرهبرداری و قرارگیری زیر بار ترافیکی، ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در مصوبات سفر به گیلان در خصوص تکمیل آزادراه رشت قزوین تخصیص یافت.
بعد از اتمام سفر رئیس جمهور به گیلان، انتظار میرفت که پیمانکار برای تکمیل آزادراه رشت قزوین کارهای عملیاتی خود را بیشتر کند ولی در بازدید تیرماه سال جاری نماینده عالی دولت در گیلان، اسدالله عباسی با انتقاد از کندی روند احداث آزادراه رشت قزوین گفت: به رئیس جمهور و مردم قول دادهام که در اولین فرصت این پروژه به سرانجام برسد اما تاکنون عملکرد پیمانکار رضایت بخش نبوده که جای بسیار تاسف دارد.
عباسی با تاکید بر اینکه هیچ کمبود مصالح و نیازهای اولیه در خصوص تکمیل آزادراه قزوین_رشت وجود ندارد، افزود: اجرای پروژه باقیمانده اولویت اصلی ما بوده و هیچ کوتاهی را در این زمینه نمیپذیریم زیرا تکمیل این محور بخش عظیمی از مشکلات ترافیکی ورودی گیلان را رفع میکند.
پیگیریهای مسؤولان دولتی در استان گیلان به منظور تکمیل آزادراه رشت_قزوین همچنان ادامه داشته و در این خصوص جلسات متعددی میان استاندار گیلان و مجمع نمایندگان گیلان با وزرای مربوطه و معاونین وزیر انجام شده است.
در همین خصوص و به گفته خیرالله خادمی معاون وزیرراهوشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال حاضر پروژه آزادراه رشت_قزوین و قطعه پایانی دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.
آنطور که وی میگوید بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم و پیگیریهای نماینده عالی دولت در گیلان، اعتبارات خوبی برای تکمیل ۸ کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت_قزوین به این استان تخصیص پیدا کرده ولی به دلیل دشوار بودن کار این مسیر ۸ کیلومتری در ۲ قطعه توسط ۲ پیمانکار درحال اجرا است که قطعه نخست ۹۰ درصد و قطعه دوم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
براساس گفتههای معاون وزیر راهوشهرسازی، باند رفت آزادراه منجیل- رودبار با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به عنوان آخرین حلقه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت با تخصیص اعتبار مورد نیاز در سال جاری به سرانجام میرسد.
بر اساس آمار برای احداث ۸ کیلومتر آزادراه رشت_قزوین تاکنون ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز نیاز است که در سفر رئیس جمهوری به گیلان ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۸ کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت- قزوین مصوب شده که در نوع خود کمنظیر است.
بیشک تکمیل پروژه آزادراه رشت- قزوین گام مهم در تکمیل کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور و افزایش ظرفیتهای بهرهبرداری از بندر امام خمینی در شمال خلیج فارس که اقدامات خوبی در این خصوص در حال انجام است.
انتهای پیام/۱۳۰۳
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.