به گفته معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی همانطور که کشورهای ایران و روسیه به دنبال فعالسازی مسیر ترددی شمال – جنوب هستند کشورهای رقیب مانند عراق نیز با توسعه بندر فاو و استفاده از ظرفیت کشور ترکیه و نیز پاکستان با ساخت بندر گوادر با سرمایهگذاری چینیها بدنبال مسیرهای جایگزین دریای کاسپن هستند.
به گزارش مجله خبری تپور؛ امین افقی روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: سال گذشته با افزایش تمایل ۲ کشور برای استفاده از ظرفیت دریا در انتقال کالاها، درخواستهای بسیاری برای تأمین کشتی برای انتقال کالاها روبرو بودیم.
وی با بیان اینکه درحال حاضر از ۲۰۰ کشتی ترددی در دریای خزر ۵۲ مورد در مالکیت بخش دولتی، خصوصی و نیمه دولتی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: بخش اعظمی از کشتیهایی که در ایران ریجستر شدهاند بار را به صورت کارگو حمل میکنند.
افقی با اشاره به اینکه سایر کشتیهای دریای خزر در مالکیت کشورهای مختلفی مانند آذربایجان، قزاقزستان و ترکمنستان در کنار روسیه قرار دارد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با افزایش انواع کشتیها بویژه کشتیهای تانکردار، کانتینری و کشتی رو- رو که درحال حاضر بخش اعظمی از آن به سایر کشورهای حاشیه خزر تعلق دارد ناوگان خود را برای ارائه خدمات متنوع کالایی مجهز کند.
وی با بیان اینکه کشتی رو – رو وظیفه جابهجایی وسایل نقلیه زمینی چرخدار مثل خودروها، ماشینهای سنگین، تریلر و واگنها را داردکه به داخل کشتی رانده میشوند، تصریح کرد: بخش خصوصی نیز برای خرید شناورهای جدید از مسیر ولگا به خزر ثبت سفارش داشته است کهامیدواریم امسال جمهوری اسلامی ایران بتواند در بخش حمل و نقل دریایی روند رو به رشدی داشته باشد. افزایش حجم کالا از این مسیر نشان میدهد باتوجه به افزایش تقاضا برای تردد بین بنادر میتوان هزینهها را مدیریت کرد.
به گفته معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی یخ بستن رود ولگا در مقاطعی از سال و به تازگی عدم لایروبی این رود، تردد کشتیها با آبخور بالا را دچار مشکل کرده که با امضای تفاهمنامه بین ۲ کشور لایروبی ولگا در دست انجام است.
وی با اذعان به اینکه مسائلی از این دست ممکن است تجار را به سمت مسیرهای جایگزین غیردریایی هدایت کند، افزود: تلاش تمام مدیران دریایی، بندری ۲ کشور آن است که بتوانند با افزایش ظرفیت ناوگان دریایی و توسعه لجستیک دریایی در زمان و هزینه صرفهجویی کرده و در کنار تجار بخش خصوصی ۲ کشور قرار گیرند.
افقی یکی دیگر از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی برای افزایش مبادلات تجاری و ترانزیتی بین ۲ کشور را فعالسازی دیپلماسی اقتصادی دانست و گفت: منطقه آزاد انزلی با عقد تفاهمنامههای مختلف با بنادر و مناطق آزاد روسیه به دنبال آن است که با تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد ۲ کشور و ایجاد منطقه آزاد مشترک به محوریت منطقه آزاد انزلی و لوتوس آستاراخان این نقش را گسترش دهد.
معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اینکه این امر به فعالسازی کریدور شمال- جنوب کمک میکند تا از تمام ظرفیت بنادر کشورهای ایران و روسیه بهره ببرد، افزود: شیوهای که در شورای لجستیک مناطق آزاد پیشنهاد شد انتقال کالا از مناطق آزاد جنوب کشور مثل چابهار (بااتصال ریل در آینده نزدیک به چابهار) و از بندر چابهار به بنادر کاسپین، آستاراخان و سن پتربورگ و سایر مسیرها است.
افقی با اشاره به اینکه با اتفاقاتی که طی سالهای اخیر در حوزه تعاملات بینالمللی کشور روسیه به وقوع پیوست تمایل ۲ کشور برای استفاده از مسیر و ظرفیت ژئوپولتیک ایران بعنوان شاهراه ترانزیتی منطقهای افزایش یافت، بیان کرد: در این راستا دولت جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش زیرساختهای لجستیکی است؛ موقعیت جغرافیایی قرارگیری ایران در چهارراه ترددی بینالمللی شرق-غرب و شمال-جنوب، توسعه ناوگان در دریای خزر، اتصال ریل به کاسپین و سایر زیرساختهای زمینی در حال انجام میتواند این مسیرهای بینالمللی را در خاک ایران فعال کند.
وی با تأکید براینکه اگر ایران و روسیه زیرساختهای لجستیکی خود را توسعه ندهند بار از مسیرهایی غیراز محور ترددی شمال- جنوب حمل خواهد شد، افزود: همانطور که کشورهای ایران و روسیه به دنبال فعالسازی مسیر ترددی شمال – جنوب هستند کشورهای رقیب مانند عراق نیز با توسعه بندر فاو و استفاده از ظرفیت کشور ترکیه و نیز پاکستان با ساخت بندر گوادر با سرمایهگذاری چینیها بدنبال مسیرهای جایگزین هستند.
به گفته معاون بندری و دریایی حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، مسیرترددی (کریدور) شمال- جنوب در ایران از سه دهلیز بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی (دهلیز مرکزی) و مناطق آزاد ارس و اینچه برون (دهلیز شرقی- غربی) میگذرد که باتوجه به آنکه منطقه آزاد انزلی و بنادر روسیه بدون کشور واسط و ثالث میتوانند تبادل تجاری خوبی داشته باشند مسیر دریایی و حمل و نقل ترکیبی از طریق دریا بهترین مسیر برای ترانزیت بین ۲ کشور است.
وی یکی از اهداف احداث مجتمع بندری کاسپین را جذب کالاهای متنوع و جدید عنوان کرد و گفت: بسیاری از کالاهایی که از مسیر بنادر روسیه و قزاقزستان وارد مجتمع بندری کاسپین شدهاند اتفاق جدیدی در این زمینه رقم زدهاند که منجر به فعالسازی بخشی از شاخه ایرانی مسیر جاده ابریشم جدید شده است.
افقی همچنین گفت که علاوه بر فعالسازی محور شمال – جنوب توانستیم برخی از کالاهایی که از چین به قزاقزستان و در نهایت به بندر کاسپین وارد میشد را به کشور عراق ترانزیت کنیم و در این راستا برای افزایش کالاها برنامههای جدیدی برای سوآپ (تهاتر) و بانکرنیگ سوخت(سوخترسانی) و بویژه انتقال کالا به روش تهاتر بین تجار منطقه آزاد انزلی و تجار روسیه داریم.
انتهای پیام/۱۳۰۱
تمام حقوق برای محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.