رسانههای معاند از سیاست پیش گرفته شده در بحث برجام جهت پیشبرد اهداف خود استقبال کردند و بهخوبی میدانستند که با این تفکر قطعاً کشور به سمتی میرود که آنها چندین سال به دنبال آن بودند و مهار ایران از این دریچه اتفاق میافتاد.
به گزارش خبری تپور، دکتر اکبر معصومی عضو هیئتعلمی دانشگاه فعال و کارشناس حوزه رسانه در برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفتوگو در خصوص نقش رسانههای بیگانه در دوگانهسازی اظهار کرد: ابتدا لازم است به رفتارهای غرب در برابر مخالفین خود بهخصوص جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود، غربیها برای این که بتوانند مخالفین خود را از بین ببرند و سیاستهای خود را در کشورهای مختلف اجرایی کنند نوعی رفتار رسانهای دارند که بر پایه آن سیاستهای خودشان را تداوم میبخشند.
به گفته عضو هیئتعلمی دانشگاه، در بحث اوکراین رسانهها بیشترین نقش را ایفا کردند تا روسیه را بهعنوان مقصر اصلی جنگ اوکراین تلقی کنند و در ادامه نیز با تهمتهایی که به رویها زدند تداوم جنگ را آمریکاییها داشته باشند؛ بنابراین رفتار غربیها برای پیش برد سیاستهای خود متکی بر رسانه است.
معصومی تصریح کرد: نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز این سیاست پررنگتر و با هزینه گزافتری برای غربیها در حال اجرا است، در بحث برجام از سال ۹۲ تا به امروز رسانههای غربی دو نوع سیاست را نسبت به برجام پیش بردند، یکی در زمان دولت یازدهم و دوازدهم پیش بردند چرا که در آن بازه زمانی دولت یازدهم و دوازدهم با این تفکر که با حل مشکل هستهای ایران میتواند به تحریمهای آمریکایی غالب شود و دشمنی غربیها را نسبت به جمهوری اسلامی ایران کم کند رسانههای معاند و فارسیزبان از این سیاست جهت پیشبرد اهداف خود استقبال کردند و بهخوبی میدانستند که با این تفکر قطعاً جمهوری اسلامی ایران به سمتی میرود که آنها چندین سال به دنبال آن بودند و بهاصطلاح خودشان مهار جمهوری اسلامی ایران از این دریچه اتفاق میافتاد.
این کارشناس مسائل بینالملل و رسانه بیان کرد: همین روند را در دولت سیزدهم زمانی که برجام از اولویت اصلی دشمن خارج شد و مسأله حل مشکل و معیشت مردم از طریق ظرفیتهای درونی موردتوجه قرار گرفت اینها به مخالفت با این سیاست برخاستند و دولت را ناتوان از مذاکره در روند جامعه بینالمللی مطرح کردند، این در حقیقت دوگانههایی است که این رسانهها در سیاستهای خود پیش میبرند.
وی در خصوص ترفند این رسانهها در داخل گفت: ترفند این رسانهها در داخل ایجاد دوگانههای سوری است، همانند دوگانه برجام معیشت، دوگانه برجام امنیت و دوگانه برجام و انقلاب اسلامی همه این موارد را پیش گرفتند و تبلیغات آنها به نحوی بود که بعد از اینکه در داخل دیدند برجام هیچ نتیجهای برای جمهوری اسلامی ایران نداشت، ذهن جامعه مخاطب را به نحوی سازماندهی کردند که بتوانند مسائل دیگر را با همین روند اداره کنند و در تلاش بودند تا بتوانند ذهن جامعه مخاطبین را تصویرسازی کنند و آن چیزی که در سیاستهای خود و در اتاق فکرهایشان بستند، برسند.
رسانههای بیگانه در تلاش برای القای ناتوانی ایران در برجام
ابراهیم شکوری خبرنگار سابق صداوسیما در سازمان ملل نیز در این نشست اظهار کرد: در پنج سال گذشته زمانی که قرار بود ترامپ از برجام خارج شود، همواره رسانههای غربی مانند فاکس نیوز شبکه تندرو محافظهکار در آمریکا برای مخاطب انگلیسیزبان یا در بخشهای فارسیزبان شبکههایی مانند بیبیسی فارسی، رادیو فردا، من و تو و ایران اینترنشنال بهصورت ناشیانهای در تلاشاند تا این گزاره را القا کند که ایران حاضر به اجرا شروع برجام نیست؛ لذا ترامپ از آن خارج شد.
وی ادامه داد: به سبب شغل خبرنگاری در دفتر نمایندگی سازمان ملل نیویورک از نزدیک شاهد این واقعه بودم و زمانی که در ایران بودم نیز دیدم که ترامپ روی کارآمد و کمپین انتخاباتی یک سال قبل از انتخابات آن زمان آمریکا یکی از شعارهای اصلی ترامپ خروج از برجام با هدف تبلیغات انتخاباتی ضد دموکراتها بود و حذف رقیب با محوریت ایرانهراسی و تحریک اصلی صهیونیستها بود.
شکوری عنوان کرد: از همان زمان تاکنون رسانههای یاد شده بهصورت شبانهروزی در حال بمباران تبلیغاتی این مفهوم هستند که تهران تمایلی به اجرای شروط برجام ندارد این در واقع همان دروغ بزرگ، روش گوبلز وزیر تبلیغات رژیم فاشیست هیتلر است که معتقد بود در دروغ بزرگ باید یک نیروی قابلباور را موجود کرد؛ یعنی آن قدر دروغ را بزرگ عنوان کرد و القا کرد که مخاطب باورش شود، همان زمان در جنگ جهانی دوم این فرد قهار در امر رسانه انگلیسیها را مصداق دروغ بزرگ گویی معرفی میکند و میگوید انگلیسیها پس از طرح دروغ بزرگ تحت هر شرایطی بر صحت آن پافشاری میکنند تا مخاطب باورش شود.
وی افزود: این روزها در عملکرد بیبیسی فارسی میتوان استفاده از تکنیک دروغ بزرگ را دید، موضوع برجام در این پنج سال شاهد عملکرد رسانههای فارسیزبان بهویژه برای مخاطب داخلی بوده و یک دوگانه خواستن یا نخواستن را القا دادند که ایران اگر بخواهد هم نمیتواند، همچنین دوگانه دیگری با موضوع توانستن و نتوانستن را چنین القا میکنند که برجام چندجانبه است و وزنه آمریکا غیرقابلمقایسه با سایرین است و اینگونه القا میکنند که ایران حتی اگر شرایط اجرای برجام را نیز داشته باشد هیچ سودی برای او ندارد و از این طریق به دنبال این هستند که حریف را به استیصال بکشانند و مخاطب ذینفع برجام یعنی جامعه ایرانی را به این جمعبندی برسانند که اگر بخواهند برجام را نیز اجرا کنند، شرایطش را ندارید و در نتیجه امکانپذیر نخواهد بود.
القای دوگانه مردم حکومت توسط رسانههای بیگانه
شکوری عنوان کرد: گام بعدی این رسانهها القای دوگانه مردم حکومت است و در موضوعات مختلف تلاش میکنند تا خواست حکومت و مردم را در دو جهت مخالف و رودرروی هم جلوه بدهند، بهعنوانمثال ادعا میکنند عدهای کاسب تحریم هستند و از وجود تحریمها سود میبرند؛ لذا اجازه اجرای برجام را نمیدهند و در اجرای آن کارشکنی میکنند و گاهاً میبینیم برخی از سیاسیون داخلی نیز با هدف پیروزی در انتخابات چنین گزارههایی را تکرار میکنند و در واقع خوراک مناسبی به رسانههای معاند میدهند و همان را کد میدهند به این عبارتها و نقلقول این سیاسیون کوتهفکر را مستند میکنند و دروغهایشان را استناد به این نقلقولها میکنند و در نهایت خسارت را برای منافع ملی ما رقم میزنند.
وی گفت: آخرین محور بحث مسئولیتهای بینالمللی ایران در ساختار نظام کنونی جهانی و تلاش این رسانهها برای بیمسئولیت نشاندادن ایران در همه عرصهها است بهعنوانمثال موضوع حقوق بشر، موضوعات زنان و امثال آن که بتوان به این واسطه نشان دهند ایران به تعهدات جهانی پایبند نیست.
شکوری افزود: در طول شبانهروز هیچ بخش خبری و حتی غیر خبری یا تولیدی را نمیتوانید بیابید که یک یا چند خبر یا موضوع ضدایرانی و ایرانی هراسی در آن پیدا نکنید، حتی اگر جوانان ایرانی در عرصههای علمی مانند المپیادها و یا ورزشی موفق به کسب مقام شوند یک یا دو خط این خبر را عنوان میکنند و در انتهای خبر یک نقطهضعف یا امری خلاف واقع را چنان برجسته کرده و ضد جامعه و حکومت ایران پخش میکنند که اصل خبر مثبت در حاشیه قرار میگیرد و این القای نادرست در ذهن مخاطب نقش میبندد
این خبرنگار سابق صداوسیما در سازمان ملل خاطرنشان کرد: این تصویرسازی هدفمند رسانههای غربی دوشاخه ایرانهراسی در بعد خارجی و القای ناکارآمدی در بعد داخلی را شامل میشود که مدام در حال پمپاژ هستند و هیچ پیامی را نمیبینید که خارج از این دو فیلتر به مخاطب منتقل شود، برجام هم یکی از همین آوردههای اصلی است که در حال وارونهنمایی هستند و تلاش میکنند این دوگانهسازیها، این دو گروه داخل و خارج را درباره احیای برجام و اجرای احتمالی آن ناامید کنند.
وی گفت: جالب است که این دقیقاً خواست رژیم صهیونیستی است که هر زمان اشارهای کوتاه از سوی برخی مقامات غربی درباره ضرورت پایبندی به دیپلماسی و احیای برجام مطرح میشود بلافاصله اسرائیلیها واکنش نشان میدهند و مخالفت میکنند، چرا که شرط بقای اسرائیل در منطقه ایرانهراسی و ناامن جلوهدادن منطقه است.
بازتاب غیرواقعی رسانههای بیگانه در موضوع برجام
دکتر عباس اصلانی مدیرمسئول روزنامه ایران دیلی نیز در ارتباط با رفتار رسانههای بیگانه نسبت به موضوع برجام گفت: نوع نگاه رسانهها متأثر از رویکرد سیاست دولتهای متبوع خودشان است، زمان دولت ترامپ وقتی که آمریکا از برجام خارج شد شاهد یک چرخش علنی در پوشش رسانهای بودیم درحالیکه چند ماه یا چند سال گذشته رسانهها دولت آمریکا را مسبب وضع فعلی میدانستند در حال حاضر جهت خود را به طور محسوسی تغییر دادند و عمدتاً با هدف فشار سیاسی بر تهران جهت کسب امتیازات بیشتر برای طرف مقابل در میز مذاکرات تقریباً واقعیت را وارونه جلوه دادند و در تلاشاند چه در حوزه هستهای و چه در حوزه همکاری ایران با آژانس فشار را به سمت ایران بیاورند؛ ولی بسیار واضح است که اگر تغییری در کیفیت همکاری ایران با آژانس یا نحوه اجرای برجام رخداده عمدتاً بر میگردد به کسی که از این توافقات خارج شده است.
وی در ادامه افزود: در عمل و واقعیت آن اتفاقی که میفتد انعکاس درست و واقعی در رسانه ندارد آن روایتی که طرف مقابل سعی میکند به مخاطبین القا کند تقریباً نقطه مقابل حقیقت است چرا که طرف ایرانی چه اکنون و چه در گذشته بارها بر مذاکرات و توافق بر سر موضوعات تأکید کرده ولیکن چه اروپاییها و آمریکاییها در موقعیتهای مختلف با هدفگرفتن امتیازات بیشتر رویکرد زیادهخواهیشان بر واقعنگری غلبه کرد و موجب شد که آن پروسه تاکنون به طول بینجامد.
مدیرمسئول روزنامه ایران دیلی تصریح کرد: در حوزه رسانه نیز سعی کردند بهموازات این فشار را ادامه دهند، تقریباً میشود گفت در مقاطعی که ما شاهد برگزاری کمتر ادوار مذاکراتی بهصورت حضوری بودیم طرف مقابل در جبهه رسانه تلاش خود را چندبرابر کرد؛ یعنی از میز مذاکره تلاش و انرژی خود را به سمت رسانه آورده تا آن جایی که میتواند در حوزه مذاکرات و رفع تحریمها امتیازات بیشتری را از تهران بگیرد منتهی تجربهای که در گذشته وجود داشته این بوده که طرف مقابل نتوانسته این امتیازات را بگیرد.
تصور اشتباه رسانههای بیگانه از رخدادن اتفاقات مشابه گذشته در داخل
وی عنوان کرد: در ادامه باید دید باتوجهبه تکرار تجربه مشابه ناچار به سمت میز مذاکره بر میگردند یا نه چه مذاکرات در جریان باشد و یا نه ما شاهد این هستیم که طرف مقابل از اهرم رسانه استفاده میکند و این همگرایی رسانهای آنها نیز بیشتر شده است.
اصلانی گفت: رویکرد رسانهای طرف مقابل تا حدود زیادی روشن است و بعضاً نیز کارشناسان و ناظران غرب نیز که طرفدار ایران هم نیستند در ارائه تحلیلهای خود فرجه یا فرصت ارائه تحلیلهای خود را که افراطی نیست را پیدا نمیکنند، همانطور که در حوزه امنیتی غرب تلاش کرد تا چالشهای مختلفی را در منطقه بهویژه علیه ایران ایجاد کند در حوزه رسانهای نیز به مرزی از افراط رساندند که ارائه واقعیت در بسیاری از رسانههای برونمرزی جایگاهی نداشته باشد.
وی افزود: بسیاری از دولتهای اروپایی و آمریکایی نیز از چنین رویکردی حمایت میکردند و تصور میکردند با تحولاتی که سال گذشته در پاییز در ایران اتفاق افتاد گمان میکردند شاید اتفاقی در ایران رخ دهد، اما با گذشت زمان هنگامی که متوجه شدند خلاف تصور آنها هیچ اتفاقی رخ نداد شاهد چرخش آنها بودیم هر چند که بعضی از آنها همچنان هم راستا با دولتهای خودشان حدی از فشار را علیه تهران سعی کردند حفظ کنند؛ اما بعضاً یکسری نرمشها را نیز مینی بر ناکارآمدی آن رویکردها را نیز شاهد هستیم، باید دید در آینده به چه نحوی حرکت خواهند کردند؛ اما بعید است که از موج فشار رسانهای علیه ایران کم شود.
سیاست ملتمسانه بایدن در برابر ایران
اکبر معصومی کارشناس مسائل بینالملل و رسانه در ارتباط با تغییر رویکرد یا ماهیت مذاکره غربیها با ایران گفت: غرب نزدیک به چهل سال است که همه گزینهها را در نحوه برخورد با جمهوری اسلامی ایران به کار برده است از بحث جنگ گرفته تا تحریم و عملیات روانی شدیدی که تاکنون نیز ادامه دارد روندی بود که غربیها در نحوه مقابله با جمهوری اسلامی ایران به کار بردند حمایت از مخالفین و معتمدین داخلی گزینه اصلی و آخری غربیها بود که بتوانند جمهوری اسلامی ایران را به اصلاح خودشان نرمالیزه یا مهار کنند، همه این سیاستهای به کار برده شده نهتنها هیچ نتیجهای برای غربیها نداشت؛ بلکه ما امروز شاهد هستیم که با ایرانی مواجه هستیم که در نظم نوین جهانی یکی از قطبهای اصلی در حوزه ایدئولوژی در منطقه غرب آسیا میتواند باشد.
وی افزود: اینکه مطرح شد بایدن با استفاده از سیاست التماسانه به دنبال بازگشت ایران به برجام است، نکته کاملاً درستی است و آمریکاییها نیز تنها از این مسیر میتوانند ایران را مدیریت کنند؛ لذا برجام برای غرب آفتاب درخشانی است که میتوانند از آن بهره ببرند.
معصومی عنوان کرد: نکتهای که وجود دارد این است که اینها از طریق رسانهها و بالابردن حساسیت برجام در داخل به دنبال این هستند که بتوانند از طریق مذاکرات امتیاز بیشتری را از ایران بگیرند، در دوره قبلی در زمان ترامپ بحث برجام دو و سه مطرح بود که ترامپ مطرح کرد و به دنبال امتیازات بیشتری بود در این دوره نیز شروطی را برای برجام مطرح کردند که از این طریق بتوانند امتیازات بیشتری را بگیرند، علت اینکه آمریکاییها تشنه برجام هستند و به دنبال تعیین شروط هستند چرا که تلاش کردند از طریق رسانههایی که تحت مدیریت خودشان هستند دوگانهای در جامعه ما ایجاد کنند و برجام را فتحالفتوحی برای جامعه ایرانی تلقی کنند.
مذاکره برای برجام، گزاره غلط غربیها
این کارشناس مسائل بینالملل و رسانه تصریح کرد: آمریکاییها نسبت به مسأله برجام بسیار حساس هستند در همین دور آخر مذاکراتی که اتفاق افتاد ما مذاکره برای رفع تحریمها داشتیم این در حالی است که در رسانههای معاند و غربی نسبت به مسأله برجام مطرح شد؛ یعنی آنها مطرح کردند مذاکره برای برجام اتفاق میافتاد درحالیکه این گزاره بسیار غلطی بود، ما دنبال این بودیم که مذاکره کنیم که چگونه در راستای رفع تحریم گام برداریم چگونه تعهدات غربیها در مسأله برجام داده بودند اجرا شود و دیگر برجام بهصورت یکطرفه اجرا نشود.
وی افزود: ما در اقتصاد مسألهای به نام اقتصاد انتزاعی داریم؛ یعنی تورم انتزاعی ایجاد کردند و اقتصاد ما را شرطی کردند که اگر برجام اتفاق نیفتد قیمت ارز بالا میرود و جامعه ما مختل میشود یا یک دوگانهای که موفقیت دولت یا عبور نظام از این چالشها منوط به این است که برجام اجرا شود و مذاکرات نیز اتفاق بیفتند این دوگانه اجرا شد تا دولت سیزدهم را تحتتأثیر این موضوع قرار دهند و امتیازاتی را نیز از این دولت به دست آورند.
این کارشناس مسائل بینالملل و رسانه گفت: نکتهای که وجود دارد این است که اگر همین دولت برجام را احیا میکرد و به روند قبلی را تغییر میداد و تحریم را از بین میبرد همین رسانهها گزارهای دیگر را مبنی بر اینکه دولت سیزدهم کاری نکرد و روند قبلی را دنبال کرد را پیش میگرفتند و اگر موفق نمیشد نیز مطرح میکردند که این دولت زبان مذاکره و نحوه تعامل با جامعه بینالملل را بلد نیست.
دوگانهسازی بین خواستن و نخواستن
معصومی ضمن اشاره به اینکه دوگانههایی که این رسانهها سعی کردند در فرایند تحولات برجام مطرح کنند دوگانهسازی بین خواستن و نخواستن بود، گفت: همانطور که جناب شکوری اشاره کردند یکی از دروغها نیز در بحث برجام اتفاق افتاد، در آغاز روند اجرایی برجام تا به امروز ۱۵ بار تأییدیه آژانس را نسبت به اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور کامل تعهداتش را نسبت به برجام انجام میدهد داشتیم و مطرح شد که این طرف مقابل است که هیچ یک از تعهداتی را که در برجام داده را انجام نداده است.
وی افزود: نزدیک دو سال شاهد برجام یکطرفه بودیم و این دو سال نیز جمهوری اسلامی ایران به طور یکطرفه تعهدات خود را کم کرد، پایین آوردن سطح غنیسازی، دسترسی به آژانس و مذاکراتی که در حین این برجام اتفاق افتاد.
معصومی عنوان کرد: زمانی که ترامپ از برجام خارج شد اروپاییها بهشدت از برجام حمایت میکردند و چون در ادامه نتوانستند دولت ترامپ را نسبت به مسأله برجام همراه کنند، سیاست همراهی با ترامپ را مطرح کردند؛ یعنی منافع آمریکاییها برای دولتهای اروپایی مهمتر از مردم اروپا و افکار عمومی اروپا است.
رسانههای بیگانه به دنبال قرار دادن مردم مقابل حکومت
دکتر محمد قادری سردبیر رسانه نور نیوز در خصوص تلاش رسانههای بیگانه جهت سوقدادن افکار عمومی به این سمت که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بینالمللی پایبند نیست و هیچ تلاشی نیز نمیکند گفت: آنچه که دررابطهبا موضوع پرونده هستهای جمهوری اسلامی ایران و اتفاقاتی که طی دو دهه گذشته دررابطهبا این موضوع رقم خورده اساساً رویکرد و منطق رفتاری رسانههای غربی بهویژه رسانههای معاند جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر یک اصل پایدار بوده و آن هم روایتسازی تحریف شده از حقیقت موجود است.
وی افزود: از همان ابتدا اگر موضوع را بررسی کنید اساساً رویکرد این رسانهها مبتنی بر این بود که ایران را اولاً بهعنوان یک کشور خاطی به افکار عمومی معرفی کنند کشوری که برخلاف پروتکلهای بینالمللی و مناسبات بینالمللی سعی کرده اقداماتی خلاف صلح و امنیت و ثبات و آرامش بینالمللی انجام دهد که این یک دروغ آشکار بود و بر اساس همین دروغ آشکار یک سناریوسازی و پرونده برای جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و اساساً معادله هستهای صلحآمیز کشورمان را از فاز فنی حقوقی به فاز کاملاً امنیتی و سیاسی ارجاع داد و آن را ذیل موضوعات تحت کنترل شورای امنیت سازمان ملل برد.
قادری عنوان کرد: رویکرد این رسانهها عملاً جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران را میخواست از مسیر رشد و پیشرفت خودش منحرف کند و اجاره ندهد یک ملت انقلابی که نه محکمی به همه فشارهای بینالمللی و تجاوزگریهای بینالمللی با وجود سالها مقاومت بهعنوان یک الگو برای سایر ملتها شناخته شود در مقاطع مختلف هم ما مشاهده کردیم که از تکنیکهای عملیات روانی استفاده میکنند تا بتوانند نهتنها افکار عمومی بینالمللی بلکه افکار عمومی داخل را هم نسبت به این موضوع به واکنش وادارند و عملاً مردم کشور را دررابطهبا این موضوع در مقابل حاکمیت قرار دهند.
سردبیر رسانه نور نیوز گفت: ما شاهد این بودیم که طرف آمریکایی و غربی بود که یکطرفه و یکجانبه همین مذاکره و توافق امضا شده در عرصه بینالمللی را بهصورت یکجانبه ترک کرد و آن را کاغذپاره خواند و جلو رسانههای بینالمللی توافقنامه را پاره کرد.
وی افزود: در آغاز دولت سیزدهم که تصمیم بر نقدکردن چک برجام گرفت نیز دیدیم غربیها در بیرون از اتاق مذاکره و با شگردهای روانی و رسانهای به دنبال پیشبرد موضوع بودند و تا به امروز نیز همه تلاششان را کردند که افکار عمومی را به این سمت جهت دهند که این جمهوری اسلامی ایران است که نمیخواهد به فرایندهای بینالمللی تن دهد درحالیکه منطق حاکم بر گفتوگوها و مذاکراتی که از آبان سال ۱۴۰۰ شروع شد کاملاً بر اساس یک پیشبینی روشن برنامه طراحی شد و گفتوگوها بر اساس آن منطق پیش رفت.
شکاف رسانهای بین مردم و حکومت
معصومی گفت: امروز مشکلاتی که گرفتار آن هستیم به سیاست برجامی است که در دولت گذشته پی گرفته شد، نشان میدهد همراهی مردم و حکومت با دولت برای برجام چنین دوگانهای وجود ندارد و موضوعی که وجود دارد این است که رسانهها هستند که به این موضوع دامن میزنند.
وی افزود: باید به چرایی این سؤال بپردازیم که چرا این رسانهها به حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نپرداختند دلیلش هم این است که یکی از اصلیترین پایگاه نظام به این بر میگردد که یک پایگاه مردمی دارد و غربیها متوجه این شدند اگر بتوانند مردم را نسبت به نظام دلسرد کنند به موفقیتهایی میرسند؛ بنابراین بحث افکار عمومی برای رسانههای معاند اولویت این و تلاش میکنند تا دوگانهای بین دولت و مردم ایجاد کنند.
معصومی عنوان کرد: بحث سواد رسانهای نیاز به کارکردن دارد و باید در جامعه نهادینه شود، در روند کلی غربیها به دنبال این هستند در شرایط جدید که میخواهد بر دنیا حاکم شود و نظم نوین جهانی بهجای نظام تکقطبی جایگزین شود به دنبال این هستند کشورها یا حکومتهایی که مخالف سیاستهای استکباری غرب هستند را ضعیف کنند تا بتوانند نظم نوین جهانی را به تأخیر بیندازند.
برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیتشناسی و رفتارشناسی رسانههای فارسیزبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیکهای رسانهای است، روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج افام ردیف ۱۰۳، ۵ مگاهرتز پخش میشود.
انتهای پیام/۱۳۰۱
تمام حقوق برای مجله خبری تپور محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.