در بین همهی عبادتهایی که خداوند متعال قرار داده است، برترین عبادت تفکر است
به گزارش مجله خبری تپـــور از بندرانزلی، حجتالاسلاموالمسلمین سید عبدالجواد شمسالدین امامجمعه شهرستان بندرانزلی پیش از ظهر روز یکشنبه در مسجد بابالحوائج امام موسیبنجعفر این شهرستان با تبریک ایام ولادت امیرالمومنین(ع) و ایام اعتکاف و تسلیت ارتحال شهادتگونهی زینب کبری(س)، اظهار کردند: انشاءالله خداوند متعال به برکت این ذوات مقدسه و ایام بسیار مبارک و خجسته به همهی ما توفیق بهرهبرداری از فضائل این ماه را عنایت بفرماید.
امامجمعه بندرانزلی با بیان اینکه اصل اعتکاف یک عمل عبادی است، تصریح کردند: اعتکاف یک فرصتی است که انسان در این فرصت میتواند به خداوند متعال تقرّب پیدا کند، اعمال فراوانی هم از حیث عبادی وجود دارد، چه آن اعمالی که برای این شبها و این روزها گفته شده و چه عبادات عامّی که انسان هروقت که بتواند انجام بدهد برای انسان اثربخش و تقرّب آفرین هست
حجتالاسلاموالمسلمین شمسالدین با تاکید بر اینکه در بین همهی عبادتهایی که خداوند متعال قرار داده است، برترین عبادت تفکر است، افزودند: ما معمولا در کارهای دنیایمان دنبال کاری میگردیم که هزینهی کمتر و سود بیشتری داشته باشد، دلیل بخشی از نابسامانیهای اقتصادی ما هم همین روحیه و تفکر است که هرکسی هرچقدر پول دارد دنبال این است که کجا سودش بیشتر است و به آن سمت میرود و به فکر این هم نیست که ضررش به جامعه و قشر محرومین جامعه چقدر خواهد بود و لذا فقط به فکر تامین سود خودشان هستند تا سرمایهی خودشان حفظ شود، در عبادات هم همینطور است، عبادتهایی هستند که گاهی اوقات این عبادتها اثر و ثوابش خیلی زیاد است و اگر انسان این عبادتها را انجام بدهد، به تعبیری میتواند بهرهی بیشتری ببرد، هم قرآن کریم و معصومین(ع) میفرمایند که برترین عبادت “تفکر” است.
امامجمعه بندرانزلی با اشاره به روایت تَفَکُّرُ ساعَهٍ خَیرٌ مِنْ عِبادَهِ سَبْعَیْنَ سَنَهً، بیان کردند: میفرماید اثر یکساعت فکر کردن از ۶۰ سال و در برخی روایات از ۷۰ سال عبادت بیشتر است، چیزی که ما معمولا به آن توجه نمیکنیم و اساساً قوهی تفکر و تعقلمان را دستنخورده میخواهیمنگه داریم و به عالم آخرت ببریم و در آنجا بازش کنیم، در قرآن کریم در آیات متعددی این نکته را به انسانها متذکر میشود.
حجتالاسلاموالمسلمین شمسالدین با اشاره به آیهی شریف أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنْفُسِهِمْ ۗ مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُسَمًّى، افزودند: آیا انسانها فکر نمیکنند، به خودشان نمیآیند، نمیاندیشند به اینکه خداوند متعال زمین و آسمان و هرچه که بین زمین و آسمان از موجودات و مخلوقات هست را هم به حق آفریده و هم اینکه اینان از بین رفتنی هستند، این دنیا تمام میشود، اینجا سرای جاودانه برای انسان نیست.
امامجمعه بندرانزلی با اشاره به روایت کلُّ مَنْ عَلیها فَان، بیان کردند: به این دنیای فانی نباید دل بست، باید انسان در فکر سرای باقی باشد، اما این فقط با تفکر و اندیشیدن حاصل میشود، این بالاترین عبادت است، البته نه هر فکری، اینکه مثلا فکر کنیم که از کجا پول در بیاوریم، کجا خرج کنیم، چه شغلی پیدا کنیم و امثالهم، اینها امور مادی زندگی است، البته برنامهریزی برای اینها لازم هست، اما این تفکری که در آیات و روایات میفرماید تفکری است که انسان را به خدا نزدیک کند، توجه انسان را به عظمت خداوند متعال بیشتر کند، تفکری است که انسان را به عالم آخرت متوجه کند.
حجتالاسلاموالمسلمین شمسالدین با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، افزودند: وقتی که در این رابطه از حضرت سوال کردند که تفکری که از ۷۰ سال عبادت ثواب و بهرهاش بیشتر است، چه تفکری است؟ حضرت در جواب به این مضمون فرمودند که شما به مسیری میروید و در طول مسیر یه ساختمانها، ویرانهها، ساختمانهای نیمهکاره نگاه میکنید، بپرسید که صاحبان آنها چه کسانی بودند، چه شدند، کجا رفتهاند؟ کسانیکه قبل از ما بودند و اکنون از دنیا رفتهاند، اکنون کجا هستند، مثلا دو سال پیش کرونا بود و نمیشد اعتکاف را برگزار کرد، هرکسی مراقب بود که به کرونا مبتلا نشود، یه عده از عزیزان را در ایام کرونا از دست رفتند، اینها مایهی عبرت است برای مایی که خداوند این توفیق را به ما داده است، پس آنها کجا رفتند؟ ماهم باید این مسیر را برویم؟ پس معلوم میشود که عالم دیگری هست که از این عالم مهمتر و فراتر است که مسیر همهی ما به آن سمت میافتد، آن عالم اقتضاعاتی دارد که در روایت فرمودهاند که اینها را باید از دنیا فراهم کنید.
امامجمعه بندرانزلی با بیان اینکه در قرآن کریم میفرماید که روز قیامت که میشود در آنجا نوری وجود ندارد، نه خورشیدی هست وه نه ادارهی برقی بلکه هرکسی باید با نور خودش در آن ظلمات عالم قیامت حرکت کند، افزودند: قرآن کریم میفرماید وَالْمُؤْمِنَاتِ یَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ، از چهرهی مومنان نور میتابد و مثل یک پروژکتور جلوی پایشان را روشن میکند، قرآن کریم میفرماید مومنین فقط این نور را دارند، کفار و منافقین ندارند، منافقین به مومنین میگویند که صبر کنید ماهم دنبال شما بیاییم و از نور شما استفاده کنیم تا بتوانیم راه را تشخیص بدهیم و لذا مومنین همجواب میدهند که وَرَاءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا، یعنی نو را باید از دنیا با خودتان میآوردید، اینجا نور هرکس با خودش است.
حجتالاسلاموالمسلمین شمسالدین با تاکید بر اینکه اعتکاف یکی از فرصتهایی است که اگر انسان قدر اعتکاف را بداند به انسان این نورانیت را میدهد، افزودند: حضور ما در اعتکاف فرصتی است که باید از آن بیشترین بهره را ببریم، اگر انسان در اعتکاف مشغول به حواشی شود، درگیر موبایل، گفتوشنود و موارد امثالهم، اینها با روح اعتکاف منافات دارد، نه اینکه به آنها ثوابی نمیدهند، ثواب میدهند، چراکه وضویی گرفتند، نمازی خواندند و توسلی پیدا کردند اما آن اثری که باید در انسان ایجاد شود در جایی است که اعتکاف انسان او را در خودش فرو ببرد مشغول به خود و اعمال خودش شود، به نظد میرسد یکی از جهاتی که گفتهاند اعتکاف در مسجد جامع هر شهر برگزار شود، غیر از ثوابی که مسجد جامع نسبت به سایر مساجد، این هست که معمولا کسانیکه از جاهای مختلفی میآیند، اونها در مسجد جامع شهر شناختهشده نیستند، بنای کار در این است که انسان در خودش باشد، کسی را نشناسد و با کسی حرف نزند و فقط توجه به خودش و اعمالش پیدا کند، این اصل اعتکاف است.
حجتالاسلاموالمسلمین شمسالدین با بیان اینکه در اعمال امداوود میفرماید در اعتکاف در جایی بنشینید که کسی شمارا به خودش مشغول نکند و در خودت و اعمالت باشی، افزودند: این در خود بودن با فکر، افضل عبادات و افضل بهره در اعتکاف برای انسان است و انسان میتواند آن توشهای را که باید بگیرد را از اینجا بگیرد، چه برای ادامهی عمر در دنیا و چه در آخرت.
انتهای پیام/۱۳۰۳
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0