توسعه ترانزیت بین‌المللی و دیپلماسی لجستیک در دستور کار شورای راهبرد

شورای راهبردی لجستیک منطقه آزاد انزلی با دستور توسعه ترانزیت بین‌المللی و دیپلماسی لجستیک در دستور کار شورا قرار گرفت.

به گزارش مجله خبری تپور از بندر انزلی، جلسه شورای راهبردی لجستیک منطقه با هدف توسعه دیپلماسی اقتصادی، توسعه ترانزیت کالا و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و تسهیل ترانزیت کالا با استفاده از روش حمل و نقل ترکیبی و رفع موانع فعالیت کریدور‌های بین‌المللی عبوری از منطقه آزاد انزلی در جهت تسهیل، تسریع و توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های حوزه خزر و اوراسیا برگزار شد.

در این این جلسه که به ریاست عیسی فرهادی مدیرعامل سازمان برگزار شد، آقایان برزگر ناظر گمرکات استان، یونسی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان، جهانبانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر، ولدی مدیرکل راه آهن گیلان و رؤسای راهداری و انجمن صنفی حمل و‌نقل شهرستان به همراه معاونین بندری و حوزه خزر، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، فنی و زیربنایی و مدیران حوزه‌های مرتبط در حوزه حمل و نقل و لجستیک دستگاه‌های اجرایی استان حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه‌ امین افقی، دبیر شورای لجستیک سازمان به سوابق تشکیل و‌ اهداف شورای لجستیک در منطقه آزاد انزلی و تشکیل شورای لجستیک در دبیرخانه مناطق آزاد پرداخت.

معاون بندری و حوزه خزر سازمان نقش و اهمیت توسعه لجستیک محور در مناطق و نقش بنادر منطقه آزاد انزلی بعنوان هاب داد و‌ستد کالا و قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های بین‌المللی را حائز اهمیت دانست و دستور کار جلسه در خصوص توسعه ترانزیت بین الملی و توسعه دیپلماسی لجستیکی را تشریح کرد.

ولدی مدیر کل راه اهن گیلان از ظرفیت استفاده از حمل و نقل ترکیبی جاده‌ای – ریلی جهت حمل کالا‌های وارده به بنادر استان در‌ایستگاه رشت بیان نمودند و مزیت‌های رقابتی و‌راهکار‌های فعالسازی مستمر برای استفاده از این روش اعلام کردند.

صادق برزگر مدیر کل گمرک استان گیلان نیز از اقدامات و عملکرد مدیریت عالی منطقه آزاد انزلی و معاونت امور بندری و حوزه خزر سازمان که باعث رونق و رشد بالای تخلیه و‌بارگیری کالا در بندر کاسپین با همکاری گمرک مستقر در منطقه شده قدردانی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه در جهت توسعه تجارت و آمادگی خود را برای ارائه خدمات در جهت رونق و توسعه تجارت و فعالسازی کریدور‌های تجاری اعلام کرد.

حسین یونسی مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان؛ سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا را به عنوان بنادر استان گیلان که مکمل یکدیگر هستند و هر یک بر اساس ظرفیت‌های و مزیت‌های ویژه خود مشغول به فعالیت هستند اعلام کرد با اقدامات انجام شده ترانزیت در بندر انزلی رشد ۳۴۰ درصدی داشته و افزود بنادر استان گیلان حدود ۷۰ درصد حمل کانتینری بنادر شمالی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

کامبیز جهانبانی، مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر نیز رونق تجارت در خزر و افزایش حجم تجارت با کشور‌های اوراسیا و روسیه و فعال‌سازی کریدور شمال جنوب از اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راه‌اندازی این کریدور خبر داد و افزود کشتیرانی دریای خزر سهم ۲۸ درصدی در سهم حمل کالا در خزر را به خود اختصاص داده و سهم این شرکت در صادرات کالا از مسیر دریایی ۳۸ درصد بوده است و با استفاده از حمل و نقل کانتینری، زمان حمل کالا و در نتیجه هزینه تمام شده کاهش خواهد یافت.

در این جلسه شعبان جعفری رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل و عظیمی رئیس اداره امور راهداری و حل و نقل جاده نیز از مجموعه اقدامات سازمان در جهت تسهیل و کاهش بروکراسی برای صدور بارنامه در بندر کاسپین تقدیر نمودند و اعلام آمادگی خود را در جهت تأمین کامیون و تسهیل حمل جاده‌ای اعلام کردند.

در خاتمه این جلسه عیسی فرهادی ریاست هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نقش بنادر منطقه آزاد انزلی در توسعه تجارت و یک ظرفیت ارزشمند برای کشور و استان گیلان دانست، موضوعی که با مدیریت واحد و اهداف کلان مشترک و ظرفیت‌های هر یک از این بنادر می‌توانند نقش مکمل و تأثیر‌گذار در حوزه لجستیک شمال کشور ایفا کنند.

انتهای پیام/1301