نشست خبری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛

راه‌آهن رشت ـ آستارا تا لندفیل سراوان

به گزارش مجله خبری تپور به نقل از مهر؛ علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره پروژه راه آهن رشت آستارا اظهارداشت: صدور مجوزها از بحث‌های اساسی است و پروژه رشت آستارا ارزیابی محیط زیستی آن قبلاً صورت گرفته است و در راستای توسعه کشور توسعه درخور را مد نظر داریم.

وی با اشاره به اینکه موضوعات محیط زیستی هم از پشتوانه‌های تحقق شعار مهار تورم در سال جاری است، است، افزود: همکاران من گزینه‌های متعدد تونل و تک ریلی را بررسی و همه انچه همکاران ما لازم است انجام و تأیید نشود اقدامی صورت نخواهد گرفت.

مساله محیط زیست مسأله تزئینی و فانتزی نیست

سلاجقه گفت: مسأله محیط زیست مسأله تزئینی و فانتزی نیست و حضرت آقا هم به این موضوع تاکید داشته‌اند و دولت کنونی هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست کلنگ آن بر زمین نخواهد خورد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بسیاری از زیر ساخت‌ها در کشور اعم از توسعه اقتصادی صورت نگرفته و این موضوع به توسعه یافتگی نیاز دارد. میثاق کلی دولت در تحقق این مسأله است و کمترین جلسه است که موضوعات محیط زیستی در مبحث توسعه یافتگی آن مطرح نباشد.

راه اندازی ۲۰۰۰ خانه محیط زیست طی سال گذشته

وی بیان داشت: ۲۰۰۰ خانه محیط زیست سال گذشته راه اندازی و اکنون در حال توسعه است. ۲۴۰۰ روستا در مناطق چهارگانه محیط زیست قرار گرفته و مردم در تصمیم گیری ها نقش دارند و با بنیاد مسکن جلسه و ۲۴۰۰ روستا را اولویت بندی که چه طرح‌های با شاخص‌های محیط زیستی صورت گیرد و در معیشت پایدار هم به این موضوع توجه داریم.

افزایش ۶۷ درصدی بودجه محیط زیست

سلاجقه اعلام کرد: بودجه محیط زیست برای سال جاری حدود ۶۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و ۱۸ هزار میلیارد تومان هم بودجه دستگاه‌های دیگر در حوزه محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پسماند در استان‌های شمالی گفت: برای دولت و قوای سه گانه حائز اهمیت است و موضوعات بررسی شد و ستاد پسماند به نحو مطلوب در حال برگزاری است. عدم ورود پسماند و ایزوله کردن، جلوگیری از عدم نشت و مساله پساب قابل استفاده برای کشاورزی از مسائل مورد توجه است. شهرداری رشت هم باید به تکالیف خود عمل کند و تغییرات مدیریتی در شهرداری رشت از جمله دلایل بروز مشکل است.

مکان یابی برای دفع پسماند در استان‌های شمالی

وی از اجرای ۸۸۰ طرح جامع مدیریت پسماند شهری در کشور خبر داد و گفت: مکان یابی برای دفع پسماند در استان‌های شمالی مورد توجه است و این موضوع پیچیدگی خاص خود را دارد و اقدامات در دستور کار است و برنامه برای زباله سوزی داریم.

ماجرای دستگیری دو مدیر محیط زیستی

سلاجقه در مورد ماجرای دستگیری دو مدیر محیط زیستی گفت: از دستگاه‌های اقدام کننده باید سوال کنید. وظیفه دولت فساد تیزی است. آن دو نفر اکنون آزاد و مشغول کار هستند از دستگاه‌های مربوطه شکل و فرآیند دستگیری را سوال کنید از نظر ما فرآیند دستگیری درست نبود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هنوز به ما در مورد موضوع اتهام این دو نفر توضیحی اعلام نشده است.

برنامه برای جذب ۱۰۰۰ نخبه زیر ۴۰ سال در محیط زیست

وی در مورد جوان‌گرایی در سازمان محیط زیست گفت: برای جذب ۱۰۰۰ نفر نیروی نخبه زیر ۴۰ سال برنامه جذب داریم که این افراد دارای اندیشه هستند و می‌توان از توانمندی آنها بهره مند شد همچنین ظرفیت استفاده از نیروهای جهادی در جهت کمک به وضعیت محیط زیست داریم و برنامه‌هایی در این راستا اتخاذ شده است.

هیأت حاکمه افغانستان در مورد حق آبه ایران در جهت حسن همجواری حرکت نمی‌کند

وی در ادامه درباره تنش آبی در سیستان و راهکارهای محیط زیستی گفت: رئیس جمهور در سفر به سیستان ویژه این موضوع را مد نظر قرار داد. مردم افغانستان مردم مسلمان‌اند و با ما پیوندهای مشترک دارند و بسیاری از آنها در سختی‌ها همراه مردم ایران بوده اند ولی هیأت حاکمه در جهت حسن همجواری حرکت نمی‌کند چرا که دولت‌های دیگر هم دخالت می‌کنند.

سلاجقه با اعلام اینکه از حقوق مردم به هیچ وجه نخواهیم گذشت، گفت: تا پایان خرداد سفری به سیستان خواهیم داشت و جلسات پیگیری مورد توجه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دیوار محیط زیست به هیچ عنوان کوتاه نیست و حفظ‌محیط زیست را انجام می‌دهد و گزارش محیط زیستی راه آهن رشت – آستارا مربوط به سال ۸۷ است و کارها رفت و برگشتی رد و بدل شده و اکنون در فاز نهایی است.

انتهای پیام/۱۳۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *