به گزارش مجله خبری تپور، اولین رویشکده منطقه ای کودکیار (حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض آسیب) گیلان، مازندران، گلستان توسط قرارگاه مردمی تحول اجتماعی استان گیلان، اداره کل بهزیستی استان گیلان، سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان با همکاری امور فرهنگی اجتماعی استانداری گیلان، امور بانوان و خانواده استانداری گیلان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت و موسسه مردم نهاد مهرپویان  در سالن شهید فیاض بخش بهزیستی همزمان با آغاز هفته جوان برگزار شد.

در این رویشکده پس از سخنرانی مسؤولین کشوری و استانی، کارگاه  شناخت راهبردهای کار با کودکان کار با حضور آقای سالار شفق(مسول شتاب قرارگاه مردمی تحول اجتماعی) برگزار شد. قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال ۱۳۹۷ با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی و همچنین بستر سازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد و در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها و توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد. اکنون بعد از گذشت دو سال قرارگاه تحول اجتماعی در ۱۹ استان ازجمله گیلان به فعالیت خود ادامه می دهد. در این کارگاه ضمن معرفی قرارگاه تحول اجتماعی کشور، فعالیت هایش و چگونگی همکاری با آن به ضرورت توجه به تفاوت آسیب ها و شیوه های مداخله موثر در مناطق مختلف با تبادل نظر کنشگران و فعالین استان های شمالی پرداخته شد.

در ادامه اسفندیار برزگر  (کارشناس حوزه گیلان‌شناسی ) به نکاتی در خصوص هویت گیلانی و تاریخچه گیلان اشاره کردند.

بخش دوم رویشکده، در قالب پنل تخصص  با موضوع آسیب شناسی حوزه کودکان کار و آسیب شناسی اقدامات  و حضور سرکارخانم مریم معصومی ( معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گلستان)، جناب آقای رضا جعفری (معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گیلان)، جناب آقای مهدی ملکی (مسول شتاب‌دهنده ملی کودکیاران ایران قرارگاه مردمی تحول اجتماعی  )اجرا شد.

دکتر جعفری در این مراسم با بیان اینکه ما چند مشکل در سطح کلان کشور داریم، اول اینکه ما متاسفانه با وجود قانون یک نظام منسجم و هماهنگ که بتواند هماهنگی ساماندهی بین دستگاهی داشته باشیم نداریم، اظهار کرد: یعنی تنوع و تکثر و نقش های مختلفی شاهد هستیم و فقدان همگرایی باعث بی اثر شدن عملکردها و اتلاف منابع می‌شود. در حوزه آسیب اجتماعی ۱۷ دستگاه وظیفه دارند.اما چون مسولیت پاسخگویی در یک مجموعه نیست، پاس‌کاری رخ می دهد. ما در نوع نگاه به کودک خیابانی هم  دچار مشکل هستیم. تا مادامی که نگاه مدیریت با پیوست کارشناسی همراه نباشد ما در حوزه سیاستگذاری دچار مشکل هستیم.

خانم معصومی نیز با بیان اینکه استان به استان موضوع آسیب های اجتماعی و کودکان کار متفاوت است‌‌، اظهار کرد: شرایط قومی، قبیله ای، اقلیمی و حتی نوع شغل و درآمد مردم شرایط را تغییر می‌دهد. در گلستان چالشی که ما باهاش روبه‌رو هستیم اتباع افغانستانی هستند ما ۳۵ هزار افغانستانی داریم در استان ساکن هستند. و خیلی از این کودکان فاقد کارت آمایش یا کدملی هستند که حتی سازمان یا دستگاه دولتی نمی‌تواند به آنها خدمات ارائه کند. با تغییر دولت افغانستان در سال ۱۴۰۰ و حجم مهاجرتی که به سوی استان های گلستان، سمنان، خراسان اتفاق افتاد هم اکنون از این ۳۵ هزار حدود ۷ هزار و دویست و بیست ودو نفر به جمع گلستان تازه پیوستن.یکی از دلایل آسیب شناسی این است که ما در حوزه رسانه و فرهنگ سازی همراهی عمومی را با اقدامات گذشته انجام ندادیم و نگاه به آینده این خواهد بود که هر اقدامی صورت بگیرد ولی کار رسانه ای انجام نشود آن امر ابتر خواهد ماند.

بخش سوم رویشکده با ارائه گزارش و سخنرانی دبیر رویشکده منطقه ای کودکیار، و مسول راهبری منطقه شمال کشور قرارگاه مردمی تحول اجتماعی، محمدجواد رستمی ادامه یافت.

وی اشاره داشت که هدف ما از برگزاری رویشکده شناسایی فعالین و کنشگران اجتماعی بوده است. و به صورت کلی رویشکده بستری است برای هم اندیشی و هم افزایی بین کنشگران اجتماعی و مسولین و دستگاه ها.امروز ما در مقام مطالبه گری هستیم، و مسولین باید به ما پاسخ بدهند. در استان گیلان جرایم سبز داریم‌ یعنی همه چیز زیر سرسبزی گیلان پنهان شده.

امروز آنچه در این رویشکده مشاهده می‌کنید وضع موجود ماست. ظاهر و باطن سه استان خلاصه شده است در این سالن و افرادی که اینجا حضور دارند.

هدف ما این است که در زمان مطالبه به دور از احساس عمل کنیم. یکدیگر را بشناسیم و بتوانیم یک جمع واحد بشویم. موضوع کودکان کار  تنها آسیبی است که زیاد مشتری ندارد. اطلس آسیب های اجتماعی که یکی از مهم ترین مقوله هایی که ما باید داشته باشیم در این استان و متولی آن بهزیستی است، چرا با بهزیستی همکاری نمی‌شود که این اتاق راه‌اندازی شود؟

وی ادامه داد: اگر ما مردمی ها به علم روز آسیب های اجتماعی، مسلط نباشیم هیچ کاری پیش نخواهد رفت‌.

اولین رویشکده منطقه ای کودکیار با پنل تخصصی راهبرد نویسی با حضور سالار شفق( مسول شتاب دهنده قرارگاه مردمی تحول اجتماعی ) و فاطمه فدایی (مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان و کنشگر اجتماعی) پایان یافت.

سالار شفق مسول شتاب دهنده قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در این مراسم با بیان اینکه  آدمها را باید با چراهایشان روبه رو کنیم، گفت: دوستانی که امروز در این رویشکده حضور دارند همان لیدرهایی هستند که باید بروند و دیگران را هم بیاورند در این مسیر.آدمهایی که به عنوان لیدر هستند، قرار است لیدری یک جریان را داشته باشند و باید جدا از انگیزه و چرایی باید بتوانند تفکر طراحی داشته باشند. مهارت سیاستگذاری و مسیر را طولانی ببینند. و در ادامه به تکنیک های راهبردی اشاره شد.

فاطمه فدایی نیز گفت: آسیبی که در آینده برای گروه های مردمی پیش بینی می شود، غرق شدن ظرفیت ها و توانمندی ها در ساختارهای اشتباه است. گروه های مردمی باید بتوانند راهبردهای عملیاتی داشته باشند و با نگاه فراسازمانی به دور از چهارچوب های اداری دستگاه ها به کار خود در راستای انسجام بخشی  و هم افزایی ادامه دهند. توانمند بودن گروه های مردمی از مهم ترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. توانایی اقناع مخاطب، ارتباط موثر، مهارت سیاستگذاری و راهبرد نویسی، تبدیل ایده به برنامه عملیاتی از جمله مهم ترین مهارت هایی است که باید گروه های مردمی از آن برخوردار باشند. امروز درباره آسیب های اجتماعی صحبت شد‌، راهبرد ما چیست؟ تنها نقد کردن کافی نیست.

در ادامه از حاضرین در قالب گروه های سه نفره ایده ها و راهبردهایشان را در خصوص حل مسئله کودکان کار را یادداشت و بیان کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *